Nová témata diskuze

Nacházíte se: Zbynekmlcoch.cz Texty Peníze, finance, ekonomika Návod jak ušetřit za potraviny - tipy, rady, triky

Sponzorované odkazy:

  • Luštitelské časopisy

Slovník - hledej:

lékařský
cizí slova
česko-anglický
anglicko-český

Předpověď počasí

Počasí dnes Počasí zítra Počasí pozítří
Další dny...

Vyzkoušejte:

SMS ZDARMA

T-mobile
Telefonica O2

Počet stránek v systému

7307
Návod jak ušetřit za potraviny - tipy, rady, triky Email
Pondělí, 17. prosinec 2012 | Vložil: MUDr. Zbyněk Mlčoch | Zobrazeno: 3397x

navod-jak-usetrit-za-potraviny-tipy-rady-trikyTrápí vás stále vyšší náklady za potraviny? Na této stránce si můžete přečíst několik rad, jak za ušetřit za potraviny (nejen) v roce 2013. A nebudete se muset ani příliš omezovat. Reálné příjmy v roce 2013 nejspíše nebudou následovat inflaci. Inflace se zvýšila především kvůli zvýšení snížené sazby daně z přidané hodnoty (DPH) z 10 na 14%, která zasáhla především právě ceny potravin. A zdá se, že spotřebitele čeká další skok, a to zvyšování DPH o 1%.

___
___

 

Jak ušetřit za potraviny a nemuset kupovat nejrůznější náhražky?

 

1. Využívejte slevy. Akce a nákupy plánujte.

Využívat slevy a akce jednotlivých obchodů se vyplatí. Jak se ale v nabídce všech supermarketů a hypermarketů vyznat? Můžete navštívit například weby www.akcniceny.cz nebo www.akce-letaky.cz, kde budete mít všechny letáky na jednom místě.
Pečlivým sestavením nákupního seznamu a cílenou návštěvou obchodu lze také ušetřit značné peníze. Neprocházejte regály bez plánu, ale držte se pevně nákupního seznamu. Nechoďte do obchodu hladoví.

Raději si dopřejte kvalitu. 
U nekvalitních potravin je úspora jen zdánlivá: Za zcela scestný způsob, jak ušetřit na jídle, lze považovat nákup levných, nekvalitních potravin. Sice zdánlivě ušetříte, ale jsou to vyhozené peníze. Radši si kupte méně potravin, ale kvalitu. Dobré jídlo si vychutnáte a užijete a tak budete mít i pocit nasycení.
Nakupovat chytře tedy neznamená brát bezhlavě nejlevnější produkt.
Vyhněte se nesmyslům. Lidé naříkají, že nemají na jídlo, a v nákupním vozíku vezou sladké limonády, hromadu sladkostí, haldu levných uzenin, brambůrků a instantní omáčky na každý den.

2. Pamlsky nekupujte. Můžete je nahradit

Kupujete sladké tyčinky a čokolády? Můžete je přitom velice snadno nahradit. Kakao a máslo není drahé a můžete si vyrobit vlastní čokoládu. Je to pracnější, ale s trochou cviku se vaší domácí čokoládě nic nevyrovná. Velice chutné jsou například cereální kakaové sušenky z různých obilovin z cereálií – nejčastěji ovsa a žita. Výhodou těchto sušenek je dlouhá trvanlivost – můžete si jich vyrobit klidně i na celý týden nebo i déle. S čajem či kávou jsou velice chutné a náklady na výrobu jsou poloviční až třetinové.
U dětí je také oblíbená mléčná rýže. Náklady na výrobu jednoho takového dezertu je několik korun, zatímco v obchodech vás bude stát mnohonásobně více.
Chuti na sladké se také můžete předcházet tím, že výrazně omezíte, či přestanete konzumovat potraviny s vysokým glykemickým indexem. Výborná je také rostlina stévie, kterou můžete pěstovat a je výrazně sladší než cukr. Konzumace této rostliny údajně také zbavuje chuti na sladké, sama Stévie nemá žádné kalorie.

3. Koření si raději pěstujte sami

Kořeníte rádi jídla? Pak není nic jednoduššího, než výrazně na koření ušetřit, a to pěstováním vlastních bylinek.
Do bytu se například hodí tymián, rozmarýn, šalvěj, majoránka nebo bazalka. Na specializovaných serverech můžete také zakoupit semínka pro pálivé chilli papričky (autor doporučuje habenero) jelikož stačí jen kousek jedné papričky a výrazně se chuť jídla oživí. Samozřejmě kdo má možnost, nechť využije zdroje za zahrady, z lesa, nakupovat u zdroje – na farmě, v prodejně u výrobce, na farmářském trhu ap.

4. Pozor na nektary, ovocné limonády a nápoje!

Když už kupujete ovocné nápoje, raději volte ty, které obsahují co nejvíce ovocné složky. Zaplatíte sice více, ale nekupujete obyčejnou slazenou vodu.
Ovocná šťáva má 100% podíl ovocné nebo zeleninové složky a může být označena jako džus. Nektarem obsahuje minimálně 25–50% ovocné složky. Nektary mohou být doslazované.
Ovocný nápoj má podíl ovoce nebo zeleniny nižší, než je stanoveno pro nektar (obecně méně než 25 %). Ovocná limonáda obsahuje zpravidla jen velmi malé množství ovocné složky a bývá sycená oxidem uhličitým.
Drahé džusy můžete nahradit limonádou z bezinky a citrónu nebo ledovým čajem

5. Drůbež raději v celku

Ze současné ceny kuřecího masa se řadě lidem protočí panenky. Stále se však vyplatí koupit kuře v celku (nejlépe na akci, jeho běžná cena dosáhla ceny 70 Kč za kilo) a naporcovat ho doma.
Pokud kuře chcete péct v celku, oddělte kuřecí prsa, které můžete využít k přípravě dalších chutných jídel. Pokud máte rádi mleté, raději si maso melte sami. Máte jistotu, že to co melete je skutečně kvalitní maso a ještě ušetříte. Pokud nemáte mlýnek, pak vám maso namelou v každé lepší masně.

6. Jezte luštěniny. Jsou levné a zdravé

Fazole jsou cenným zdrojem vitamínů a minerálů. Spotřeba luštěnin v bohatých zemích klesá. Možná kvůli tomu, že se luštěniny označovaly dříve jako jídlo chudých. V hornatých oblastech naší republiky však lidé nedali na luštěniny dopustit a v jídelníčku se objevovaly nebo stále objevují minimálně jednou týdně.
Pod pojmem luštěniny si rozhodně nemusíme představovat rozvařenou čočku s vajíčkem, kterou si řada z nás pamatuje ze školních jídelen. Správně připravené luštěniny jsou chutné, zasytí a hlavně dodají tělu celou řadu prospěšných látek a vitamínů.
Z čočky například můžete vytvořit vynikající prejt, cizrnu zase využít k přípravě karbanátků.
Pikantní fazole připravené v domácím chlebu jsou také výborné.
Nadýmavé účinky luštěnin můžete omezit jejich propláchnutím ve vodě. Výhodou luštěnin je také jejich trvanlivost a snadná příprava i po jejich zmražení. Stačí si je jen ohřát, chuť například u odložených fazolí je také velmi dobrá.

7. Vařte doma a vyhněte se polotovarům

Výrazně také můžete ušetřit, pokud budete doma vařit a vyhnete se při přípravě jídlem polotovarům. Dejte přednost domácímu vaření proti všelijakým polotovarům a hotovkám. Vaše domácí jídlo bude chutnější, kvalitnější a pro tělo mnohem přínosnější.
Jak tedy ušetřit? Nakupovat kvalitní, pokud možno čerstvé suroviny a vařit, vařit, vařit. Tím ale myslíme i studená jídla, dobrý salát, pomazánky, bílý jogurt s ovocem apod.
Dobrá (chutná, kvalitní) houska naplněná dobrými, čerstvými surovinami vždycky vyjde levněji než kupovaný sendvič s dlouhou trvanlivostí naplněný bůhvíčím, o kvalitě nemluvě. 
Rychlé občerstvení a polotovary jsou dobré v nouzi, pro výjimečné situace, ale ne pro každodenní stravování.
Výroba domácího chleba se stává trendovou záležitostí. Avšak jeho příprava chce čas a především zkušenosti. V domácí pekárně je však jeho příprava výrazně jednoduší. Staré pečivo také můžete využít k přípravě strouhanky nebo upéct z něj žemlovku.
 

 


Související články:

 
Share on Myspace
Chci se zeptat, diskutovat...
Dům bylinek
CHORVATSKO - dovolená za neuvěřitelné ceny
--------------------------------------- BIOPOTRAVINY ESHOP
---------------------------------------
Přidat odkaz
Bezplatná právní poradna

Psychotesty online

Alkoholik

Kuřákova plíce

Moje starosti

Příznaky a projevy nemocí

Bylinky pro všechny