Dobrý večer, dnes je sobota 22.6.2024, svátek slaví Pavla, zítra Zdeňka.

Zajímavosti o spánku - polohy, vliv nedostatku, kolik hodin spát, vliv na dlouhověkost, úplněk

zajimavosti-o-spanku-polohy-vliv-nedostatku-kolik-hodin-spat-vliv-na-dlouhovekost-uplnekSpánek je důležitou součástí lidského života. Aby byl co nejkvalitnější, je zapotřebí nejen dostatečná doba na odpočinek, ale i příjemné oblečení, které nebude nikde tlačit. Chcete-li ale pro svůj odpočinek i zdraví udělat to nejlepší, spěte raději nazí, radí odborníci. O spánku platí několik faktů, které ne každý zná. Jestli vás zajímají, začtěte se:

__

__

Zajímavosti o spánku

  • Z hlediska zdraví je nejhorší pozicí ve spánku leh na břiše.
  • Nedostatečně vyspalí jedinci dělají častěji riskantní rozhodnutí.
  • Lidé, kteří často spí v tzv. pozici plodu, jsou označováni jako jedinci s tuhým zevnějškem. Uvnitř jsou často ale velmi plaší a citliví.
  • Nedostatek spánku se dá z hlediska tělesných reakcí přirovnat ke stavu, když je člověk opilý.
  • Příliš spánku škodí - lidé, kteří spí v rozmezí 6,5 - 7,5 hodiny denně se dožívají vyššího věku.
  • Člověk je jediný savec, který ochotně a dobrovolně oddaluje spánek.
  • Přirozený pokles ostražitosti a nárůst únavy se dá u člověka vysledovat ve dvou obdobích. Kolem druhé hodiny v noci a kolem 14. hodiny odpoledne.
  • Pravidelné cvičení napomáhá k lepšímu spánku. Sporadický pohyb nebo cvičení před odchodem do postele mohou naopak kvalitu spánku zhoršit.
  • Narušování spánkového rytmu, například prací dlouho do noci, je podle Světové zdravotnické organizace (WHO) klasifikováno jako potenciální příčina vzniku rakoviny.
  • V období kolem úplňku je doba spánku u řady lidí automaticky o něco kratší.
  • Zdravý dospělý jedinec potřebuje pro kvalitní odpočinek v průměru sedm až devět hodin spánku. Jsou ale i tací, kteří jsou schopni běžně fungovat bez ospalosti již po šesti hodinách, jiní se naopak dokonale odpočatí budí až po deseti hodinách.