Nacházíte se: Zbynekmlcoch.cz Texty Zdraví, životní styl Hubnutí - mýty a fakta

Sponzorované odkazy:

  • Luštitelské časopisy

Slovník - hledej:

lékařský
cizí slova
česko-anglický
anglicko-český

Předpověď počasí

Počasí dnes Počasí zítra Počasí pozítří
Další dny...

Vyzkoušejte:

SMS ZDARMA

T-mobile
Telefonica O2

Počet stránek v systému

7307
Hubnutí - mýty a fakta Email
Pátek, 13. leden 2012 | Vložil: MUDr. Zbyněk Mlčoch | Zobrazeno: 3007x

hubnuti-myty-fakta-pravdy-lziMnoho nekonečných debat na téma dieta skončí větou: "stejně funguje jediné – nejíst!". Ale to pravda není. Stejně jako spousta dalších absurdních tvrzení, kterými pokoušíme své tělo s vidinou štíhlé postavy. Takže jak to tedy je? Co jsou fakta a co pouhé mýty?

___
___



1. Nejíst - opravdu pak zhubnu???

Pokud si se všemi dietami tykáte, pak pro vás nejspíš bude platit úplný opak. Zvykněte si na pět menších jídel denně, musíte se takzvaně „rozjíst“.  Nejspíš vás překvapí, kolik kvalitního jídla (ovoce, zeleniny, kvalitních sýrů, celozrnných produktů, masa) byste do sebe měla dostat, aby metabolismus fungoval tak, jak má, a tělo dostalo správnou energii – prázdné kalorie jsou cestou do pekla.

 

2. Nesnídám, ale pořád jsem obézní

Ranní jídlo je nejdůležitější z celého dne. Má za úkol dodat vám energii a nastartovat metabolismus, tedy spalování energie. Odkládání snídaně je kontraproduktivní nesmysl. Mnoha výzkumy je dokázané, že vynechání snídaně je jedním z „hříchů“ doprovázejících obezitu.

 

3. Nejím tuky, hubnu?

Záleží na tom, jaké tuky a v jakém množství. Dokonce i čisté sádlo berou odborníci na výživu v posledních letech na milost, takže se malého množství živočišných tuků nebojte. Při redukčním režimu stačí vsadit na zdravé rostlinné a rybí tuky. Olivový olej, seznamový, ale třeba i konopný a kokosový.
Vyloučíte-li z jídelníčku tuto složku potravy, bude tělo ve stresu a rozhodně „nepustí“ zásoby, které má. Tuky navíc hrají důležitou roli v mnoha metabolických procesech, slouží ke provázanému fungování celého organismu, vitaminy A, D, E, K jsou v tucích rozpustné.

 

4. Pilulky a koktejly fungují

Všechny doplňky stravy, které koupíte v lékárně, chrom, koktejly nebo léky od lékaře nejsou samospasitelné. Fungují pouze jako berlička, které by vám měla pomoct v nejtěžším období. Hlavní práce je jen na vás!

 

5. Zhubnout znamená vynechat všechny cukry

Zapomeňte na sladkosti, dorty, zmrzliny a čokoládu, ale vezměte na milost brambory, rýži, těstoviny, tmavé pečivo, luštěniny. Trik spočívá v tom, že bez kvalitních sacharidů tělo dobře nepracuje.
Sacharidy si dopřejte především v první polovině dne, a večer už je omezte. Máte-li neodolatelnou chuť na sladké, dejte si kousek hořké čokolády, ale pak se vraťte k redukčnímu režimu.

 

6. Od 17 hodin už nejíst - pravda nebo mýtus?

Další nesmysl, zejména, chodíte-li spát kolem půlnoci. Měli byste si dát v půl osmé lehkou večeři. Takhle budete v deset večer hladově obcházet ledničku a v půl jedenácté dojde na „bílý sex“ – vyjedení ledničky. Správně byste měla jíst naposledy tři hodiny před ulehnutím. Ideální jsou dušená zelenina, lehce upravené bílé maso, rizota, polévky.

 

7. Zhubnu a už neztloustnu

Naopak, zhubnutí znamená začátek. Když dosáhnete vysněné hmotnosti, začíná skutečná zkouška trpělivosti, vytrvalosti, zodpovědnosti a motivace. Abyste si ji udrželi, musíte změnit nejen svoje návyky, ale hlavně myšlení. Jde to jednou cestou – vydržet nový režim tak dlouho, až se změněný životní styl stane součástí vašeho života.

 

8. Čím déle budu cvičit, tím rychleji budu hubnout

Dlouhý aerobní trénink je nejlepší cestou ke štíhlé linii, nicméně mnohem efektivnější pro shazování je cvičit častěji kratší dobu. Na dvou a vícehodinové intenzivní cvičení obvykle nemáme dost energie, a tak není efektivní.

Kratší sportovní zatížení několikrát týdně zrychlí váš bazální metabolismus, který se klíčovým způsobem podílí na spalování, a je mnohem efektivnější. Tedy: lépe 3x 45 minut než 1x 120 minut.

 

9. Nadváhu máme v rodině, díky dědičnosti nebudu štíhlý/á

Pravda je, že dědičnost se podílí na obezitě až 70 %. Dědičných faktorů je více a je těžké se v nich vyznat, geny totiž ovlivňují chuť k jídlu, schopnost spalovat, bazální metabolismus, metabolické poruchy, ukládání tuků a tak dále. Dokud si ale nenecháte udělat speciální genetické testy, nikdy nebudete vědět, zda je vaše obezita dědičná, nebo jen souborem pevně ukotvených návyků a zvyků, stresu, vztahu k jídlu. Nemůžete-li zhubnout ani s odborníky a máte pocit, že v tom „mají prsty“ geny, zkuste, než rezignujete, spolupráci s psychologem, psychiatrem atd. Kvalitní odborníky najdete například na www.aktip.cz.

 

10. Ligh výrobky fungují

Nefungují! Mnohdy neobsahují tuky, zato hodně cukrů, a naopak. Pokud mají méně kalorií, většinou si jich dopřáváme více – efekt je tak nulový. Navíc umělá sladidla, která mnohé light potraviny obsahují, jsou předmětem sporů mezi odborníky, jak působí na lidské zdraví.


 
Share on Myspace
Chci se zeptat, diskutovat...
Dům bylinek
CHORVATSKO - dovolená za neuvěřitelné ceny
--------------------------------------- BIOPOTRAVINY ESHOP
---------------------------------------
Přidat odkaz
Bezplatná právní poradna

Psychotesty online

Alkoholik

Kuřákova plíce

Moje starosti

Příznaky a projevy nemocí

Bylinky pro všechny