Náhodné stránky webu
- (06.01.2008) Smlouva o nájmu automobilu (půjčovny) - vzor ke stažení
- (12.01.2020) Atestační otázky ortodoncie 2020, doporučená literatura
- (01.07.2015) Podologická poradna, nemoci chodidla a sport - otázky, odpovědi
- (14.07.2008) Slovník sexuálních úchylek, deviací - sexuologický, gynekologický a psychiatrický slovník
- (02.06.2012) Na co všechno se pojistit před dovolenou?
Sponzorované odkazy:
Slovník - hledej:
Předpověď počasí



Další dny...
Počet stránek v systému
Černá listina nekalých a agresivních obchodních praktik |
![]() |
Pondělí, 20. duben 2009 | Vložil: MUDr. Zbyněk Mlčoch | Zobrazeno: 6245x |
___ Klamavé obchodní praktikyObecní vymezení klamavé praktiky je stanoveno v § 5 zákona o ochraně spotřebitele. Klamavou obchodní praktikou je praktika:
Dle výše stanovených kritérií se posuzují praktiky, které nejsou explicitně vymezeny v příloze č. 1 zákona o ochraně spotřebitele. Příloha pak stanoví, že obchodní praktiky jsou bez dalšího považovány za klamavé, pokud podnikatel:
Agresivní praktikyAgresivní obchodní praktiku definuje § 5a zákona o ochraně spotřebitele jako praktiku, která s přihlédnutím ke všem okolnostem svým obtěžováním, donucováním, včetně použití síly nebo nepatřičným ovlivňováním výrazně zhoršuje možnost rozhodnutí spotřebitele. Pro posuzování zda je praktika agresivní je stanoven demonstrativní výčet kritérií, která zahrnují:
Příloha č. 2 zákona o ochraně spotřebitele obsahuje výše zmíněný seznam praktik, které jsou považovány za zakázané. V souladu s ní jsou za zakázané praktiky považovány praktiky, pokud podnikatel:
Dozor nad nekalými praktikami a negativní důsledky užití nekalých praktikZákon o ochraně spotřebitele v § 23 stanoví, které orgány provádí dozor nad užíváním nekalých praktik. Půjde především o Českou obchodní inspekci a Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. Vždy ovšem záleží, na jakém úseku je dozor prováděn. Směrnice předpokládá zavedení účinných a efektivních nástrojů pro boj proti nekalým obchodním praktikám, neboť bez sankcí by těžko mohla nastat změna v chování subjektů. Zákonodárce zvolil jako hlavní sankci pokutu za správní delikt, která může činit v souladu s § 24 odst. 9 písm. c) zákona o ochraně spotřebitele až 5 miliónů Kč. Závěrem nezbývá než si přát, aby k nekalým obchodním praktikám nedocházelo a případná porušení zákona byla účinně sankcionována. |