Náhodné stránky webu
- (20.10.2012) Jak chránit a pečovat o kůži a pleť obličeje v zimě - rady, tipy
- (28.01.2010) Zabavení platu exekutorem, exekuce platu - jak se bránit
- (20.04.2015) Jizvy v obličeji po autonehodě a plastická operace - kdo ji platí?
- (02.12.2008) Začátek a konec partnerského vztahu - znamení ŠTÍR
- (08.10.2009) Podmínky sterilizace ženy, postup, cena, informace
Sponzorované odkazy:
Slovník - hledej:
Předpověď počasí



Další dny...
Počet stránek v systému
Novela zákona o zbraních - budou lékaři suplovat práci Policie? |
![]() |
Neděle, 23. srpen 2015 | Vložil: MUDr. Zbyněk Mlčoch | Zobrazeno: 2922x |
___ ___ Z navrhovaného znění novely zákona o zbraních vyplývá:
Oprávnění nahlédnout do CRZ má podle novely každý lékař, který nabude důvodné podezření, že pacient trpí nemocí, vadou nebo stavem, které vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost držitele zbrojního průkazu, zatímco povinnost nahlédnout do CRZ nastává podle navrhovaného znění v případech, kdy lékař zjistí, že zdravotní stav pacienta může v souvislosti s nakládáním se zbraní představovat bezprostřední ohrožení jeho života nebo zdraví anebo života nebo zdraví jiných osob. Velmi komplikovaný technický systém Takto neurčitě a obecně formulované oprávnění kteréhokoli lékaře ve skutečnosti povede k tomu, že každý pacient, u něhož na základě lékařského vyšetření ošetřující lékař nabude důvodné podezření, že trpí nemocí, vadou nebo stavem, které vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost držitele zbrojního průkazu, bude bez ohledu na skutečnost, zda je držitelem zbrojního průkazu, lékařem prověřen v CRZ, aby lékař předešel možnému postihu pro případ, že by tvrzení posuzované osoby o tom, že tento průkaz nedrží, nebylo pravdivé. Důsledkem navrhované novely bude nutnost prověřovat v centrálním registru zbraní CRZ každého pacienta, jehož zdravotní stav neodpovídá podmínkám stanoveným prováděcím předpisem upravujícím zdravotní způsobilost držitele zbrojního průkazu, což mimo jiné povede k prodloužení času určeného k vyšetření, které s touto oblastí v drtivé většině případů nebude vůbec souviset. Za závažný nedostatek novely je možno považovat i to, že její navrhovatel neřeší problematiku technického přístupu poskytovatelů zdravotních služeb do CRZ. V této souvislosti je třeba zdůraznit, že procentuální vybavenost ordinací v ČR výpočetní technikou a možnosti dálkového přístupu nejsou v současnosti optimální. V primární péči je pouze 80 % lékařských praxí vybaveno příslušným SW a HW. V sekundární péči (psychiatři a jiní ambulantní specialisté) není aktuální situace známa, ale lze zde předpokládat ještě nižší vybavenost. Rovněž je nutno namítat nedostatečné síťové pokrytí (internet) ČR, které není dostupné ve všech oblastech ČR. Dále je sporné, zda je centrální registra zbraní CRZ i jinak připraven a technicky zajištěn k dálkovému přístupu poskytovatelů zdravotních služeb (např. limity současně přihlášených oprávněných uživatelů-poskytovatelů). Rovněž je nutno zdůraznit, že podle navrhovaného znění by do CRZ měl mít přístup každý lékař v České republice. Jedná se tedy o velmi komplikovaný technický systém, který klade zejména vysoké technické nároky na umístění dat (server) a jejich dostupnost v reálném čase oprávněným uživatelům. Současně není znám mechanismus, jakým by Policie ČR získávala informace o registrujících lékařích žadatelů či držitelů zbrojního průkazu od Ministerstva zdravotnictví ČR, když MZ ČR těmito informacemi v současnosti nedisponuje. I z tohoto důvodu lze návrh považovat za nepromyšlený a nereflektující současný stav a možnosti jednotlivých subjektů podílejících se na plnění povinností dle zákona o zbraních. V neposlední řadě je namístě vytknout návrhu zbytečnou komplikovanost, když požaduje, aby ověřování dat v CRZ prováděl lékař prostřednictvím poskytovatele zdravotní péče. Tato povinnost (resp. oprávnění) by měla být dána přímo poskytovateli zdravotní péče (legislativně správným by byl termín „poskytovatel zdravotních služeb“), neboť každý lékař poskytující zdravotní péči je buď sám tímto poskytovatelem, nebo zaměstnancem tohoto poskytovatele. Ve stávající podobě návrhu není ani konkretizováno, prostřednictvím jakého poskytovatele by mělo být ověření dat v centrálním registru zbarní CRZ realizováno.
Česká lékařská komora odmítá navrhované znění novelyČLK odmítá navrhované znění Česká lékařská komora zcela odmítá navrhované znění, aby lékaři byli povinni prostřednictvím centrálního registru zbraní kontrolovat, zda jejich pacienti jsou, či nejsou držiteli zbrojního průkazu, a považuje za nepřijatelné, aby stát, respektive Policie ČR přenášely své povinnosti na lékaře. Komora navrhuje přepracovat navrhované znění zákona o zbraních týkající se postupu posuzování zdravotní způsobilosti držitelů zbrojního průkazu. Kontrolní a informační mechanismy by měly být v kompetenci zejména příslušného orgánu, do jehož činnosti tato agenda spadá, tj. Policie ČR. Lékaři by měli v doposud stanoveném rozsahu posoudit zdravotní způsobilost žadatele či držitele na základě konkrétního podnětu anebo vlastního uvážení. Současně komora nabízí Ministerstvu vnitra
Návrh České lékařské komory k novele zákona o zbraních:
Česka lékařská komora odmítla novelu jako celek, neboť považuje za nepřijatelné a v praxi neproveditelné, aby lékaři nahlíželi v odůvodněných či zákonem vymezených případech do Centrálního registru zbraní, když tato činnost zcela nepochybně spadá do kompetence Policie ČR. Komora odmítá ukládání dalších povinností lékařům nad rámec poskytované zdravotní péče. V této souvislosti je nutno zmínit i nepříznivý postoj státu, který se v posledních letech snaží některé povinnosti, které by měly plnit příslušné správní či jiné orgány, přenášet bezplatně, stanovením povinnosti, na lékaře, s čímž komora dlouhodobě nesouhlasí a vyvíjí veškerou snahu k ochraně svých členů.
Zdroj: Česká lékařská komora,
Registr zbraní po druhé (aktualizace léto 2016)
Při projednávání vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu (sněmovní tisk č. 677), Poslaneckou sněmovnou ČR uplatnil ministr zemědělství a poslanec Marian Jurečka pozměňovací návrh, kterým se opětovně snaží v § 20a uložit lékařům povinnost nahlížet do Centrálního registru zbraní v případech, kdy lékař nabyde důvodné podezření, že pacient trpí nemocí, vadou nebo stavem, které vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost podle zákona o zbraních. Na jaře 2015 před projednáním návrhu zákona ve vládě se ČLK podařilo přesvědčit ministra vnitra o nereálnosti takového požadavku vůči lékařům. Novela zákona prošla řádným připomínkovým řízením a byla vládou ČR schválena v podobě, že lékař má mít možnost, nikoliv však povinnost do tohoto registru nahlížet. Postup, kdy ministr podává jako poslanec pozměňovací návrh k textu schválenému vládou, není obvyklý. ČLK nemá žádný důvod měnit svůj nesouhlasný postoj s uložením této povinnosti lékařům. Dne 19. 4. 2016 informoval prezident ČLK písemně ministra vnitra Chovance o skutečnosti, že ČLK s pozměňovacím návrhem poslance Jurečky nesouhlasí. Posléze tuto věc s ministrem vnitra konzultoval osobně. Dne 5. 5. 2016 obdržela ČLK písemnou informaci ministra vnitra Chovance, že s návrhem poslance Jurečky nesouhlasilo ani Ministerstvo vnitra ČR, ani Výbor pro bezpečnost PS. Naopak byl předložen pozměňovací návrh, aby lékaři ověřovali své podezření, zda osoba nezpůsobilá k držení zbraně je, či není držitelem zbrojního průkazu, prostřednictvím Policie ČR. Pokud by tento návrh byl schválen, pak by lékaři neměli přístup do Centrálního registru zbraní vůbec.
|