Nová témata diskuze

Nacházíte se: Zbynekmlcoch.cz Texty Zdraví, životní styl Odvykání kouření a tloustnutí - příčiny, řešení a rady

Sponzorované odkazy:

  • Luštitelské časopisy

Slovník - hledej:

lékařský
cizí slova
česko-anglický
anglicko-český

Předpověď počasí

Počasí dnes Počasí zítra Počasí pozítří
Další dny...

Vyzkoušejte:

SMS ZDARMA

T-mobile
Telefonica O2

Počet stránek v systému

7307
Odvykání kouření a tloustnutí - příčiny, řešení a rady Email
Úterý, 27. květen 2008 | Vložil: MUDr. Zbyněk Mlčoch | Zobrazeno: 8221x

odvykani_koureni_a_hmotnost_tela.jpgMnoho kuřáků se obává, že kvůli zanechání kouření přibere na váze. Mají částečně pravdu. Příčiny příbytku na váze následkem odvykání kouření jsou zejména dvě: nikotin jednak mění funkce a procesy v těle, jednak odvykající si kuřák, aby utlumil chuť na cigaretu, sahá po sladkostech nebo jiných kalorických dobrotách.

Odvykání kouření a hmotnost

Odvykání kouření a zvyšování tělesné hmotnosti

Nikotin podporuje peristaltiku (pohyb střev), a tak brání správnému trávení. Kromě toho aktivuje enzym urychlující spalování tuků. Možná si vzpomínáte, že když jste začal/a kouřit, několik kilo šlo dolů. Poté, co si tělo na přísun nikotinu zvyklo, začalo se bránit a vy jste dále nehubnul/a.

Jakmile přestanete kouřit a tím pádem dodávat tělu nikotin, trvá několik týdnů, než váš organizmus opět najede na normální režim. Po prvních pár týdnech odvykání kouření se obnoví přirozená činnost enzymu, který obnoví spalování tuků. Případné další tloustnutí tedy už nemůže být způsobeno nedostatkem nikotinu.

 

Lékaři v době odvykání kouření, což je horizont několika týdnů, doporučují dbát pravidel mírně redukční diety. Tedy zvýšit tělesnou aktivitu, jíst více ovoce a zeleniny a hlídat si množství zkonzumovaných potravin a jejich energetickou hodnotu.

 

 

Několik užitečných rad:

  • Jezte pravidelně, ale v menších dávkách.

  • Zařaďte do svého jídelníčku více zeleniny a ovoce.

  • Omezte spotřebu tuků (pozor na skryté tuky, které jsou přítomné v plnotučných jogurtech, čokoládě a jiných sladkostech, vepřovém masu, uzeninách).

  • Nebojte se vyzkoušet nízkotučné varianty oblíbených potravin .

  • Dodržujte pitný režim – denně byste měl/a vypít dva litry tekutin – pozor na slazené limonády, alkoholické nápoje, ale také džusy a nektary.

  • Dejte přednost celozrnnému pečivu (více zasytí a obsahuje vlákninu) a zakysaným či nízkotučným mléčným výrobkům.

  • Do svého týdenního programu zařaďte pohyb – může jím být svižná procházka lesem, výlet na kole, nebo dvě hodiny aerobiku týdně. Zkuste vyzkoušet i nové sporty – tenisové nebo squashové kurty jsou již téměř v každém městě.

 

Je pravděpodobné, že zejména v prvních týdnech budete mít potřebu cigaretu nahrazovat jídlem, především různými pochoutkami. Léčba potlačující abstinenční příznaky nedostatku nikotinu vám pomůže zvýšenou chuť na jídlo překonat.

 

Pokud i přesto budete mít nutkání něco pojídat, zkuste žvýkačky nebo bonbóny bez cukru. Nebo si nakrájejte na malé kousky různé druhy zeleniny či ovoce, kterými můžete "zajíst" každou chuť na cigaretu. Výborně se pro tento účel hodí zejména mrkev (téměř bez kalorií), jablko nebo hroznové víno. S trochou vůle v prvních týdnech odvykání kouření nepřiberete zcela nic. A nakonec díky osvojení návyků zdravého životního stylu dokonce zhubnete.

 


Související odkazy:

 

 
Share on Myspace
Chci se zeptat, diskutovat...
Dům bylinek
CHORVATSKO - dovolená za neuvěřitelné ceny
--------------------------------------- BIOPOTRAVINY ESHOP
---------------------------------------
Přidat odkaz
Bezplatná právní poradna

Psychotesty online

Alkoholik

Kuřákova plíce

Moje starosti

Příznaky a projevy nemocí

Bylinky pro všechny