Nová témata diskuze

Nacházíte se: Zbynekmlcoch.cz Texty Technika Nejčastější chyby při focení, fotografování - příklady s popisy

Sponzorované odkazy:

  • Luštitelské časopisy

Slovník - hledej:

lékařský
cizí slova
česko-anglický
anglicko-český

Předpověď počasí

Počasí dnes Počasí zítra Počasí pozítří
Další dny...

Vyzkoušejte:

SMS ZDARMA

T-mobile
Telefonica O2

Počet stránek v systému

7307
Nejčastější chyby při focení, fotografování - příklady s popisy Email
Úterý, 21. únor 2012 | Vložil: MUDr. Zbyněk Mlčoch | Zobrazeno: 15377x
jak-nedelat-chyby-pri-foceni-fotografovani-prikladyNejčastější chyby při focení, fotografování - to je věc, která zajímá mnoho fotoamatérů. Na českém internetu jsem našel celou sérii kurzů, kde se můžete naučit za 1000-2500 Kč, jak nedělat chyby při focení. Osobně si ale myslím, že na takovou věc nepotřebujete kurz, stačí si jen osvojit základní pravidla. Já na vás vydělat nechci a proto nabízím rady jak nepokazit fotku zdarma zde. Stránku jsem dělal několik hodin, tak doufám, že pro všechny bude přínosem.
___
___


ZLATÉ PRAVIDLO PRO ZAČÁTEČNÍKY - FOŤTE KDYKOLIV, KDEKOLIV, COKOLIV, KOHOKOLIV - JEDINĚ TAK SE NAUČÍTE FOTIT!


Jak nepokazit fotku, fotografii

Fotografie vlevo jsou špatně, vpravo správně.

Portrét obličeje v prostoru, krajině

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-01
Pokud fotíte obličej, portrét, buďte dostatenčně blízko focené osoby. V případě fotografie vlevo je dominantní krajina, ne osoba.

Vzdálené objekty a předměty

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-02
Snažte se z obrazu fotografie vyloučit předměty, které tam nepatří a působí rušivě.

Obličej

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-03
Nedostatek světla zničí fotografii portrétu. Využijte umělá světla, která správně nasměrujete (aby se ztratily vrásky a defekty obličeje a objekt vypadal mladě). V krajním případě užijte blesk (osoba ale může vypadat nepřirozeně bledě, může být problém s obrysy obličeje a hlavy, zčásti záleží na kvalitě fotoaparátu).

Vysoké věže, pomníky

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-04
Focení vysokých vertikálních předmětů nemusí vždy vypadat dobře při náklonu fotoaparáty. Předměty mohou vyvolat dojem, jako by v prostoru padaly.

Volte citlivě kompozici

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-05
Pečlivě volte, co chcete mít vyfotografováno. Věnujte se tomu, co má být na obrázku dominantní (dominantní prvek fotografie) a potlačte na fotce okolí a pozadí.

Hloubka ostrosti, zaostření dominantního prvku fotografie

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-06
To co je v popředí by na fotografii mělo být dobře zaostřeno. Citlivým zvolením hloubky ostrosti docílíte profesionálnějších fotografií (pozadí rozostřené, dominantní prvek ostrý).

Nevhodně zvolený záběr

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-07
Pokud pro to není důvod, tak by měl být subjekt v prostřed fotografie. Na levé fotce vidíte nesmyslně zvolený prostor vpravo od osoby, pro což zde není žádný důvod. Málokdo pochopí důvod, proč takovou kompozici fotograf zvolil.

Automobil

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-08
Pokud fotíte automobil, je lepší ho fotit za pohybu, ač je to těžší.

Sbíhavé linie při focení budov a vysokých předmětů

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-09
Volte vhodný objektiv a úhel snímkování (např. z protější budovy) při fotografování staveb. Zamezíte tak deformaci objektu na fotce.
Pokud sbíhající linie vzniknou, je možné je odstranit softwarem (nebo u negativu náklonem na zvětšovacím přístroji)

Portrét osoby

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-10
Dělejte vždy více portrétů osob a vyberte nejlepší. Fotografie, na kterých vypadá osoba nehezky smažte.

3D objekty a zachycení prostoru

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-11
Prostorové objekty nezachycujte z čelního pohledu, ale z 3D a využijte vhodného nasvětlení, aby byl 3D efekt dokonalý. Vyzkoušejte pohyb se světlem, dokud nezachytíte objekt co nejideálněji.

Držení fotoaparátu

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-12
Přístroj vždy držte tak, abyste nezakrývali objektiv, blesk a diagnostickou optiku (diody a měřiče vzdálenosti, expozice, které jsou umístěné většinou v kruhovém průhledu na čelní straně fotoaparátu blízko objektivu).

Vliv počasí na kvalitu snímků

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-13
Venku při nevhodném světle jen těžko uděláte kvalitní "prokreslený" snímek. Objekty není možné nasvětlit a proto je lepší na místo přijít znovu a znovu snímek pořídit.
Pokud to není možné, vyhrajte si v počítači se světlostí a kontrastem, též saturací. Snímky budou vypadat lépe.

Pořizování snímků na ulici

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-14
Snažte se eliminovat rušivé prvky při focení na ulici. Využijte chvilku, kdy prvky nejsou v záběru a nepřekrývají náš subjekt/objekt.

Sundání krytky objektivu přístroje

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-15
U digitálních fotoaparátů a zrcadlovek rychle poznáte, že máte krytku na objektivu. U starších klasických fotoaparátů na to nemusíte vůbec přijít a tím vyfotíte naprostou tmu.

Proti slunci snímky nepořizujte

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-16
Nefoťte proti zdroji světla. Světlo by mělo dopadat na focený předmět. Jak vidíte, pokud fotíte proti zdroji světla, vyhnete se také nepřirozeným stínům, které fotografii znehodnotí (zde stín u nohou osoby na levém snímku).

Autoportrét

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-17
Při pořizování autoportrétu "z ruky" vždy držte přístroj v obou rukách. Takový způsob focení autoportétu je obecně považován za amatérský a je lepší přístroj položit na pevnou podložku (např. na stůl, skříň) a samozřejmě jeideálnější je zafixování fotoaparátu na stativu a využít samospoušť nebo dálkové ovládání k přístroji.

Přeexponování objektu

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-18
Nepoužívejte nepřiměřeně silný zdroj světla. Objekt bude přeexponován a nemůže dosáhnout věrohodnosti snímky. Barvy budou vybledlé a zaniknou obrysy (někdy se to označuje jako přepal).

Přehnaná perspektiva - zvolte vhodnou vzdálenost od objektu

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-19
Zvolte si výřez kompozice, který chcete mít na snímku.
Nevolte ani příliš velkou blízkost, tzn. nedostatečný odstup (jsou pak vidět detaily obličeje, což není vždy žádoucí) ani nefoťe subjekt daleko (zanikne jeho priorita prvku, automaticky vyniknepozadí a okolí) - tzv. příliš velký odstup.

Mraky

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-20
Foťe jen zřetelné mraky s okraji. Mraky bez obrysů ignorujte, nebude z nich kvalitní snímek.

Předměty "rostoucí" z osoby

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-22
Jedna z nejčastějších amatérských chyb, která může zcela zničit obsah fotografie. Nevhodným nakomponováním pak nejrůznější předměty (stromy, stožáry, komíny ad.) "rostou" z hlavy nebo těla focené osoby.
Pokud fotíte na malém prostoru (malá místnost) a pozadí nelze potlačit, zvolte vhodnou hloubku ostrosti (rozmazané pozadí) a předmět nebo osobu umístěte co nejdále od pozadí.

Zachycení plastických předmětů

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-21
Pokud chcete dělat zajímavé fotografie, pečlivě volte nasvětlení objektu. Zvažte, zda je vhodné užití blesku (blesk může zničit "atmosféru" a náladu fotografie), event. udělejte snímek s bleskem a několik snímků bez blesku s různým nasvícením.

Pořizování snímků obličeje

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-23
Snímky subjektů (osob) pořizujete zepředu nebo u lehce pootočené hlavy. Pro focení hlavy zcela z boku nebo zezadu by měl být nějaký důvod (fotografie kadeřnických výtvorů apod.).

Zaostřední předmětu

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-24
Pečlivě se věnujte zaostření snímku objektu.

Kvalita, pixelové rozlišení snímku JPG u digitálních fotografií

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-25
Kvalitnější fotografie (formát zhruba A5) by měla být velká kolem 2-3 MB, fotografie, kterou chcete vyrobit "na stěnu" (A4) by měla mít kolem 5MB a více. Fotografie pod 1MB je vhodná stěží pro výrobu fotografie o velikosti asi 10x15 cm.
Na amatérské fotografie volte velikost kolem 3MB, pro poloprofesionální fotografie volte velikost snímku kolem 5MB, unikátní neopakovatelné záběry směřujte do formátu RAW (surová fotografie bez komprese).

Snímky ptáků

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-26
Je těžké zachytit pohybující se objekty, které jsou ve velké vzdálenosti od fotografa (nebo i kameramana), obzvlášť pokud mění trajektorii nebo rychlost pohybu. Ptáka ve vzduchu se snažte zachytit ve chvíli, kdy "platchtí" a minimálně se hýbe.

Pozor na odlesky

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-27
Pečlivým zvolením úhlu focení nebo objektu se vyhnete odleskům ve skle či brýlích. Zachycení fotografa v odlesku na skle nebo v zrcadle je amatérskou chybou, které by měl přecházet.

Snímek obličeje s použitím blesku

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-28
Pokud přístoj z nějakého důvodu špatně vyhodnotí světelnost dominantního objektu a okolí, dojde k příliš silnému záblesku, což znamená přeexponování objektu/subjektu v popředí a degradaci (vymazání) obrysů obličeje.

Přehledný snímek

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-29
Pokud je to možné, předměty nebo osoby rozprostřete, aby nebyli "slepeni" a nadměrně se nepřekrývali.

Nezajímavý snímek krajiny, parku

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-30
Pokud pořizujete snímek krajiny, snažte se vyčkat, až v ní bude nějaký prvek upoutávající pozornost - zvíře, člověk. Tento prvek dodá snímku zajímavější "náboj".

Pořizování smínků dětí
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-31

Při focení dětí foťte zpříma, snižte se na jejich výšku. Fotografie z nadhledu (vlevo) je amatérská.


Západ slunce

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-32-2
Pokud chcete fotit západ slunce, vyvýšené místo focení si vyberte dopředu a přijďte na něj hlavně včas.

Focení více osob

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-32
Požádejte focené subjekty, aby si stouply k sobě. osoby tak můžete lépe zazoomovat (přiblížit) a fotografie tak bude kvalitnější. Překryv osob by ale neměl být přehnaně výrazný (hlavně se nikdy nesmí překrývat obličeje - "hlava schovaná z části za hlavou").

Nepřirozené snímky letících předmětů

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-34
Letící předměty se snažte zachytit v jejich přirozené poloze (pokud není vaším cílem opak).

Horizontální linie u portrétování

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-35
Vyhněte se horizontálním liniím u snímků obličeje (obzvlášť pokud "prochází hlavou" jako na snímku vlevo). Narušují vzhled pořízené fotografie a odvádí pozornost nežádoucím směrem.

Salámy, uzeniny, klobásy a válcovité předměty

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-37
Při pořizování snímků salámu, klobás, špekáčků a uzenin se snažte o fotografii diagonální kompozice - ukažte řez (obsah předmětu) a tyto válcovité předměty umísťujeme na snímku do úhlu 45°.

Snímky z okénka vlaku, autobusu

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-36
Pokud jedete vlakem nebo autobusem, nefoťe předměty, které jsou blízko vozidla (zdi, křoví, stromy ad.).

Skupinové portréty

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-38
Při skupinových portrétech musíte lidi uspořádat tak, aby se vzájemně nepřekrývali a byli přehledně vedle sebe. Pozor na překrývající se obličeje ("hlavy musí být samostatně").

Pečlivě volte co fotíte

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-39
"Nefrajeřte," nefoťte od boku a vždy pečlivě vybírejte, co bude na snímku.

Snímek obrazu televizoru

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-40
U starších televizorů pozor na odlesky a pruhy (nutno vyzkoušet a upravit adekvátně čas závěrky a clony, kterým můžete jev upravit či odstranit).

Snímky sněhu

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-41
Sníh foťte se scénickým režimem (u moderních fotoaparátů) nebo s úpravou vyvážení bílé, aby sníh nevypadal jako šedý.

Hýbání s fotoaparátem při pořizování snímků

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-42
Nehýbejte s fotoaparátem při pořizování snímků. Toto platí o to víc, čím je focené prostředí tmavší (vliv na clonu, závěrku ...). Moderní fotoaparáty umí kvalitu snímku při nežádoucím pohybu přístrojem částečně zkorigovat. Při focení v přítmí či nočního portrétu vždy užívejte stativ nebo fotoaparát na potřebnou položte na stůl, skríň, lavičku apod.
Obecně se snažte při stisknutí spouště vždy s přístrojem CO NEJMÉNĚ HÝBAT.

Nedělejte jen horizontální snímky

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-43              vertikalni-foceni-snimku
Nezapomínejte, že je možné fotoaparát otočit o 90° (nebo jiný úhel). Objekty na výšku foťte otočením fotoaparátu. Násilně je "neřežte" horizontálním postavením přístroje.
Pokud děláte snímek na výšku, pravá část fotoaparátu je nahoře, jak je ukázáno na fotografii zcela vpravo (pokud toto nesplníte, nejde však o velkou chybu, někteří profesionální fotografové toto nedodržují). Usnadníte si tak mj. později rotování v počítači.

Prst na blesku

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-44
Nacvičte si předem, jak se drží fotoaparát, abyste nepřekrývali objektiv, blesk a měřicí optiku (ta je většinou v kruhovém průhledu vedle objektivu).

Snímky pohybujících se psů a koček

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-45

Při snímcích počítejte s tím, že se může zvíře přiblížit a např. olíznout objektiv. Tomu se snažte vyhnout a pokud se zvíře přibližuje k fotoaparátu, odstraňte ho okamžitě z dosahu zvířete (na objektivu jsou často různé antireflexní vrstvy, kterým drsný jazyk a sliny zvířat škodí).

 

Nejasné snímky zpřehledněte

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-46
Pokud není na snímku patrné co ukazuje, je nutné předměty a osoby nakomponovat tak, aby nebylo pochyb co je vyfoceno (na prvním snímku není jasné, zda jde o hlásnou troubu, svítilnu před ústy, velký objektiv apod.).

Stín fotografa

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-47
Stín fotografa nesmí být na fotografii patrný. Je nutné se postavit tak, aby nevznikl. Toho docílíme buď jiným postavením nebo úpravy kompozice (přemístění fotografovaného objektu).

Zvolení expozice

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-48

V minulosti se světelné podmínky složitě zjišťovaly expozimetrem. V současné době je u moderních přístrojů expozice změřena a automaticky upraven čas závěrky. Pokud by ale byla expozice špatně vyhodnocena, mohlo by dojít k podexponování (příliš tmavý snímek) nebo naopak přeexponování (přesvětlení).


Péče o negativy, papírové snímky a optiku přístroje

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-49
Zanedbáním péče o negativy, fotografie či objektiv (či další optiku fotografického přístroje) dojde ke znekvalitnění výslekdů práce fotografa.

Snímky plamene a velmi světlých předmětů

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-50
Pokud se nemá plamen ve snímku "ztratit", musí být okolí plamenu neosvětlené (světlost okolí musí být nižší než světlost plamene).

Opakovaná expozice negativu

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-51
U velmi starých přístrojů bez automatického převinování filmů je nutné myslet na fakt, že je vždy po vytvoření snímku nutné film ručně převinout, jinak dojde k dvojexpozici (slepení dvou snímků).

Kontrast

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-52
Aby byly silně kontrastní předměty viditelné, musí být okolí v opačném kontrastním poli. Pokud umístíte osobu v černém oblečení k černému pozadí, zaniknou obrysy a vyniknou jen světlé části kompozice.

Nečistota skla okna a objektivu

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-54
Průhled přes sklo okna a optiku přístroje, musí být perfektní a bezchybný, jinak je fotka kvalitou degradována (mj. i špatným automatickým zaostřením u moderních přístrojů). To je vidět obzvlášť při focení velmi světlých předmětů a nebe ("čmouhy, saze" na nebi).

Kopie snímků

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-55

Pokud je to možné, snímky znovu nefoťte (vyfocení papírové fotografie fotoaparátem). Nová kopie by byla nekvalitní - odlesky, navlnění papíru ad. Využijte proto vždy scanner scanner.


Snímek moře, řeky

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-56
Vodu nefoťte "z kopce". Nevypadá to přirozeně, je to matoucí.

Zamlžení objektivu

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-57

Pokud přijdete z velmi chladného prostředí do teplého, vlhkost ze vzduchu se zkondenzuje na objektivu a optice přístroje.


Snímky v opilosti

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-58

Snímky udělané v silné opilosti nejsou kvalitní (rozmazané) a hrozí poškození fotoaparátu (pád, "utopení přístroje" a pod.).


Nesprávné překlopení snímku

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-59
Pozor na nesprávné svislé překlopení snímků (hrozí u klasického filmu) při výrobě fotek.

Blesk při focení v zrcadle

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-60
Při pořízení fotografie v zrcadle nepoužívejte blesk. Vznikne vadný snímek.

Snímek mobilního telefonu

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-61
Snímky mobilního telefonu vypadají lépe, pokud mobil svítí.

Oprava poškozených papírových snímků

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-62

Pokud nemáte negativ nebo snímek v datové podobě, fotografii slepte tak, aby to nebylo poznat (zezadu).


Nepovedené snímky obličeje

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-63

Nepovedené snímky lidí a celebrit smažte. Není chybou foceného, že jsou snímky nekvalitní, ale chybou fotografa.


Použití úhlového objektivu při portrétování obličeje

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-64

Na snímky obličeje nepoužívejte úhlový objektiv. Úhlový objektiv se využívá pokud chcete zachytit malý prostor a nebo naopak co nejvíce velkého prostoru na snímek.


Záběry z fotoateliéru

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-65

Snímky techniky ateliéru by se měly využívat jen pro učební účely, v praxi je fotografové nešíří (a nedělají).


Otisky prstů na negativu a papírových snímcích

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-66
Na papírové fotografie nesahejte rukama (dejte si je do šanonu), stejně tak u negativů.

Fotografie ohňostroje

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-67

Pečlivě zvolte, odkud budete oňostroj fotografovat. Mělo by jít o otevřený prostor. Upozorňuji, že na focení ohňostroje jsou nutné širší znalosti o focení.

 

Snímkování pohybujících se předmětů

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-68

Abyste dosáhli kvalitních nerozmazaných fotografií pohybujících se objektů a subjektů, potřebujete mít jisté znalosti nebo je zapotřebí mít kvalitní digitální fotoaparát s možností scénických režimů, kdy fotoaparát většinu "práce" udělá za vás.


Snímky fontán a tekoucí vody

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-69

Snímky fontány a tekoucí vody vypadají lépe, pokud se fotí v protisvětle.


Zachycení barev

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-70
Pokud má fotka kvalitní barvy, určitě ji neodbarvujte. Odbarvení se má užívat tam, kde je silný rozdíl kontrastů ve snímku a snímek se tak zkvalitní (podobné platí i u tónování).

Červené oči při použití blesku

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-71

U moderních přístrojů využívejte předblesk a vyhnete se tak efektu červených očí.

 

Focení papíru

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-72
Snímek papíru upravte v počítači tak, aby vypadal bíle. Nejsnáze toho docílíte upravením kontrastu a světlosti.

Kontrast a saturace při focení obličeje

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-73

U barev obličeje platí více než kdekoliv jinde, že by měly být přirozené. Nadměrný kontrast nebo saturace (sytost) barev může snímek znehodnotit (osoba vypadá jako "spálená" od sluníčka).


Nadměrné množství růžové ve snímku

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-74
Nepřebarvujte snímky úpravou sytosti barev do růžova. Efekt nebude dobrý.

Vyvážení bílé

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-75
Věnujte se skutečnosti, zda máte na přístroji zapnuto vyvážení bílé barvy. Snímky budou lepší a budou lépe odlišitelné prvky ve fotografii.

Saturace barev

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-76
Fotky, které v počítači dodatečně přesaturujete nemusí vždy vypadat dobře. Naopak mírné dosaturování snímků, které jsou focené v zimě za sněhu nebo za nepřítomnosti slunečního světla, mohou vypadat lépe.

Příliš zelená fotografie

nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-78
Tónování fotografií do zelena a přemíra zelené barvy degraduje většinou kvalitu fotografie. Fotografie by měla být pestrá.

Jizvy, akné a kruhy pod očima


nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-77

Pokud to umíte, snažte se fotografii vyretušovat v nějakém grafickém programu. Především se pokuste odstranit jizvy, akné, kruhy pod očima ad.

 


 

Další chyby, rady a tipy pro začínající fotografy:

 

NEŽ PŮJDETE FOTIT

  • pokud máte fotoaparát náročný na energii, určitě si kupte náhradní baterii, nestane se Vám potom, že přijdete kvůli vybíté baterii o skvělé fotografie
  • náhradní baterii mějte nabitou, pokud ji nevyužíváte, občas ji dobijte (hlavně tehdy, pokud víte, že se vám může v daný den při focení hodit) - časem se totiž sama vybíjí
  • nikdy nesmíte zapomenout paměťové médium např. ve čtečte SD karet! pokud jdete fotit, přesvědčete se, že je karta v přístroji nebo mějte u sebe náhradní kartu
  • mějte dostatečně velkou paměťovou kartu, dělejte přiměřeně velké snímky (amatér kolem 3MB/1 snímek, profesionál kolem 5MB/snímek a více), pro neopakovatelné či exkluzivní snímky použijte formát RAW
  • po smazání většího množství dat z karty ji naformátujte fotoaparátem
  • pokud nechcete, aby vám nic uteklo, berte malý kvalitní kompaktní fotoaparát do batohu nebo do kabelky neustále s sebou
  • "resetujte" fotoaparát po použití - nezapomeňte z minulého focení nastavit původní hodnoty (ISO, volič funkcí, vyvážení bílé, clona, expozice, přepnutí manuálního ostřední ad.)

 

VLASTNÍ POŘIZOVÁNÍ SNÍMKŮ

  • popřemýšlejte co by vás bavilo fotit (většinou se začíná u květin, zvířat, domů, později se přechází na portréty lidí a na s určitými zkušenostmi můžete zkusit vyfotit pohyblivé předměty - sportovce, automobil, ad.)
  • zjistěte si alespoň základní informace o kompozici a osvojte si pojmy (viz výše) jako příliš velký odstup, nedostatečný odstup, sbíhavé linie, přehnaná perspektiva, uříznutá hlava, nevhodné pozadí, špatně vyvážený záběr, ad.
  • naučte se základní ovládání svého fotoaparátu, naučte se co který ovladač na přítroji dělá
  • při pořizování fotek vždy kontrolujte jejich kvalitu na LCD displeji (světlost, vyvážení bílé ad.), nejlépe když si na přístroji nastavíte automatické náhledy (většinou se dají nastavit v řádu sekund, dostačující jsou 2-3 sekundy)
  • máte správě nastavenou kompozici expozice a expoziční bracketing? (používejte histogram)
  • pokud fotíte jedinečné a exkluzivní fotografie a máte pocit, že jsou velmi kvalitní nebo neopakovatelné, pořiďte je v surovém formátu RAW (před tím se ale přesvědčete, že máte dostatečně velkou paměťovou kartu, snímky RAW jsou velké)
  • kontrolujte ostrost snímků na LCD displeji jejich přiblížením příslušným voličem
  • pokud fotíte za šera nebo ve tmě, používejte stativ, pokud stativ nemůžete použít a nemáte alespoň stabilizovaný objektiv, tak určování expozičního času přizpůsobte aktuální ohniskové vzdálenosti používaného objektivu (tzn. nevolte nižší expoziční časy než je jedna setina použitého ohniska objektivu; např. při ohnisku 100 mm – ekv. kinofilmu volit maximálně čas 1/100 s)
  • experimentujte - foťte z podhledu, nadhledu, nevšedních úhlů, ze stromu, fantazii se meze nekladou

 

ZPRACOVÁNÍ SNÍMKŮ V PC

  • fotografie mažte až v počítači (nesmažete tak omylem kvalitní nebo všechny snímky "automatickým nacvičeným pohybem") po zkopírování všech snímků z karty

 

DALŠÍ RADY:

  • máte již kvalitní fotopřístroj, než půjdete koupit nový, zamyslete se, jestli máte potřebné a kvalitní (ne kitové) "skla" (objektivy), jedině s těmi můžete dělat opravdu dobré fotografie pro velkoformátové použití




Zdroj grafiky: gawno.com
Doprovodené texty: Zbyněk Mlčoch, aktivní amatérský fotograf od roku 2004

 
Share on Myspace
Chci se zeptat, diskutovat...
Dům bylinek
CHORVATSKO - dovolená za neuvěřitelné ceny
--------------------------------------- BIOPOTRAVINY ESHOP
---------------------------------------
Přidat odkaz
Bezplatná právní poradna

Psychotesty online

Alkoholik

Kuřákova plíce

Moje starosti

Příznaky a projevy nemocí

Bylinky pro všechny