Náhodné stránky webu
- (10.08.2009) Ascendent v blížencích, blíženci - muž, žena, charakter osobnosti, vlastnosti
- (31.08.2012) Přítel chce, abych se holila na intimních místech - není úchylný?
- (14.05.2014) Návrh na rozvod manželství dohodou se souhlasem druhého manžela - vzor ke stažení zdarma - nový občanský zákoník 2014
- (15.11.2009) Způsobená škoda přepravní firmou při předávání doručovaného zboží
- (19.11.2012) Žádost o prodloužení lhůty vzor ke stažení zdarma online
Sponzorované odkazy:
Slovník - hledej:
Předpověď počasí



Další dny...
Počet stránek v systému
Vypracované technické otázky do autoškoly sk. B s obrázky - ovládání, údržba vozidla |
![]() |
Čtvrtek, 07. srpen 2008 | Vložil: MUDr. Zbyněk Mlčoch | Zobrazeno: 281876x |
![]()
___
___
![]()
Závěrečná zkouška z předmětu „Ovládání a údržba vozidla“ se skládá ústně. Zkušební otázky jsou stanoveny právním předpisem. Pro získání řidičského oprávnění skupiny B je stanoveno 25 otázek, z nichž náhodné 2 otázky Vám u závěrečné zkoušky položí zkušební komisař.
1. Popište úkony kontroly vozidla před jízdou.
Vozidlo obejdeme a pohledem zkontrolujeme celkový stav, včetně čistoty osvětlení, zrcátek, registrační značky apod. Pozornost vyžadují pneumatiky. Pohledem pod vozidlo zjistíme zda neunikají žádné provozní kapaliny. Pootočením volantu vyzkoušíme řízení a sešlápnutím brzdového pedálu vyzkoušíme brzdy, pedál se nesmí propadnout neobvykle hluboko. Zkontrolujeme dostatečné množství provozních kapalin, tj. olej v motoru, chladící a brzdovou kapalinu, kapalinu do ostřikovačů a dostatečné množství paliva v nádrži. Dále zkontrolujeme osvětlení vozidla, signalizaci, případně úplnost výbavy. Rozsah úkonů mohou ovlivnit různé faktory, např. četnost používání vozidla, střídání více řidičů na vozidle apod.
2. Popište kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách a hloubku drážek dezénu pneumatiky.
Součástí některých tlakoměrů je též hloubkoměr. Čidlo hloubkoměru přitiskneme do dezénové drážky. Naměřená hodnota viditelná na stupnici hloubkoměru nesmí být menší než 1,6 mm.
3. Popište obsah kontroly kol a pneumatik a faktory ovlivňující jejich životnost.
Životnost pneumatik ovlivňuje správné huštění (dle údajů výrobce vozidla), způsob jízdy (prudké rozjezdy a brždění) a špatný technický stav vozidla (chybná geometrie nápravy nebo vadné tlumiče pérování).
4. Jaké jsou nejčastější příčiny poškození plášťů pneumatik a jejich projevy.
Zjevné poškození pneumatiky se projeví již na pohled (boule, trhliny apod.). Za jízdy se poškozená pneumatika projeví zhoršením jízdních vlastností vozidla, vozidlo nedrží stopu, plave po silnici, táhne k té straně, na které je poloprázdná nebo prázdná pneumatika.
5. Popište postup při výměně kola.
Zajistíme vozidlo proti pohybu, tzn. že zabrzdíme ruční brzdu, zařadíme první převodový stupeň, popřípadě i založíme protilehlé kolo klíny nebo kameny. Pokud vlivem váhy vozidla hrozí nevratné poškození prázdné a deformované pneumatiky, můžeme pneumatiku nejprve nadlehčit. Umístíme zvedák na místo stanovené výrobcem a poškozenou pneumatiku mírně nadlehčíme tak, aby kolo zůstalo stále dostatečně pevné ve styku s vozovkou a aby bylo možné, bez protáčení kola, uvolnit upevňovací šrouby či matky. Po sejmutí okrasného krytu uvolníme křížem upevňovací šrouby či matky asi o půl až jednu otáčku. Teprve nyní, pomocí připraveného zvedáku, zvedneme poškozené kolo nad rovinu vozovky a zcela vyšroubujeme již uvolněné šrouby či matky kola. Poškozené kolo nahradíme kolem rezervním. Nově nasazené kolo mírně utáhneme a pomocí zvedáku spustíme kolo na vozovku. Když kolo stojí celou vahou na vozovce, dotáhneme zcela všechny upevňovací šrouby či matky. Konečné dotažení provedeme opět křížem nebo „ob jeden“. Nasadíme okrasný kryt a uklidíme pracoviště.
6. Jaký je rozdíl mezi zážehovým a vznětovým motorem a jaké palivo se u jednotlivých motorů používá.
U vznětového motoru, neboli naftového, dieselového motoru, se vzduch v prostoru nad pístem stlačí na velmi vysoký tlak čímž se značně zvýší jeho teplota. Do ohřátého vzduchu je vstříknuta nafta. V horkém, v žhavém vzduchu se nafta vznítí.
7. Popište kontrolu množství oleje v motoru a způsob jeho doplňování, časové intervaly pro jeho výměnu.
Intervaly pro výměnu oleje v motoru jsou určeny výrobcem vozidla. Orientačně olej v motoru vyměňujeme po ujetí asi 15 000 km, nebo po uplynutí jednoho roku. U moderních motorů bývá interval prodloužen na 30 000 km. Při výměně oleje se současně vždy mění též olejový filtr.
8. Popište funkci signalizace správné činnosti dobíjení akumulátoru a mazání motoru řidiči vozidla a signalizaci případných projevů poruch během jízdy vozidla.
9. Popište kontrolu a ošetřování kapalinové chladicí soustavy vozidla, signalizaci teploty chladicí kapaliny řidiči a postup, došlo-li k přehřátí motoru (např. při dlouhém couvání nebo popojíždění v koloně apod.).
Došlo-li k přehřátí motoru, bude pro laika nejsnazší vypnout motor, otevřít kapotu a počkat, až motor vychladne. Příčinou nebo následkem přehřátí bude nedostatek chladicí kapaliny, kterou bude nutné doplnit. Chladicí systém je pod tlakem, při přehřátí motoru pod vysokým tlakem. Při otevírání víčka nádobky s chladicí kapalinou hrozí opaření. Proto je nejbezpečnější s tímto úkonem počkat, až motor vychladne a poklesne tlak v chladicím systému.
10. Popište jakou funkci plní katalyzátor výfukových plynů, jeho umístění na vozidle a jakými způsoby lze ovlivnit jeho životnost.
Jako součást výfukového potrubí je umístěn pod podlahou vozidla. Životnost katalyzátoru lze ovlivnit především používáním předepsaného druhu paliva. Katalyzátor lze poškodit též proniknutím nespáleného paliva do katalyzátoru. K poškození tedy může dojít např. při dlouhém roztlačování nebo roztahování vozidla za účelem nastartování motoru.
11. Popište, jakou funkci plní u vozidla spojka a jakými způsoby lze ovlivnit její životnost.
Životnost spojky lze ovlivnit především způsobem jízdy. Spojku zbytečně nesešlapujeme např. při mírném přibrždění. Nenecháme ji zbytečně dlouho prokluzovat při rozjezdu nebo při řazení převodových stupňů a během jízdy nenecháme na spojkovém pedálu položenou nohu.
12. Popište jakou funkci plní u vozidla převodovka a k čemu slouží její synchronizace.
Synchronizace, přesněji synchronizační spojky, usnadňují jemné řazení převodových stupňů. Synchronizační spojka vyrovnává pomocí tření rozdílné rychlosti otáčení dvou ozubených kol, která se mají vzájemně spojit. Je-li rychlost otáčení obou kol stejná, proběhne zubové spojení těchto kol jemněji.
13. Popište jakou funkci plní na vozidle tlumiče pérování, projevy jejich nesprávné činnosti na technický stav vozidla a bezpečnost jízdy.
Nesprávná činnost tlumičů se na technickém stavu vozidla projeví nepravidelným ojetím pneumatik, pneumatika je po obvodu „zubatá“. Špatná činnost tlumičů se projeví též zhoršením jízdních vlastností vozidla. Vozidlo odskakuje od vozovky, je hůře ovladatelné, prodlužuje se brzdná dráha. Kolo brzdí jen ve styku s vozovkou. Je-li ve vzduchu, letí, nebrzdí.
14. Popište způsob kontroly množství brzdové kapaliny a její doplnění, co signalizuje rozsvícení kontrolky brzdového systému na přístrojové desce řidiče.
Při závadě brzdového systému, nebo při nedostatku brzdové kapaliny, se rozsvítí červená výstražná kontrolka na přístrojové desce.
15. Popište účel posilovače brzd a řízení na vozidle, proč se nesmí za jízdy vypínat motor.
Při vypnutém motoru nebo při jiné závadě posilovačů však zůstávají vlastní brzdy i řízení funkční, při jejich ovládání bude ale nutné vynaložit neobvykle velkou sílu. Nezvyklá tuhost brzdového pedálu nebo volantu může vést až k dopravní nehodě.
16. Popište rozdíl mezi kotoučovou a bubnovou (čelisťovou) brzdou, jejich výhody a nevýhody.
Bubnová brzda se skládá z otáčejícího se bubnu, který se opět otáčí společně s kolem vozidla. Při brždění jsou z vnitřní části na otáčející se buben přitlačovány brzdové čelisti. Tlakem čelistí na otáčející se buben je buben a s ním i celé kolo bržděno. Kotoučová brzda je účinnější, je otevřená, proto se může lépe chladit, ale je náchylnější na znečištění nebo na mechanické poškození. Bubnová brzda je uzavřená, ale méně účinná.
17. Popište účel antiblokovacího systému (ABS) na vozidle a kontrolu jeho správné funkce.
Správná činnost systému se projeví pulsováním pedálu brzdy pod nohou řidiče. Při poruše systému se rozsvítí červená kontrolka s nápisem ABS. Vlastní brzdy vozidla však zůstávají i při poruše systému ABS stále funkční.
18. Popište nejčastější projevy nesprávné geometrie řídící nápravy vozidla.
Nesprávná geometrie se projeví zhoršením jízdních vlastností vozidla. Vozidlo nedrží stopu, plave po vozovce, po projetí zatáčky nemá volant tendenci se vracet do přímého směru, případně může volant za jízdy kmitat. Vozidlo se může stáčet k jedné straně. Příčinou tohoto jevu ale mohou být také pneumatiky nebo sklon vozovky. Na nesprávnou geometrii můžeme být upozornění též jednostranným sjetím pneumatik.
19. Popište postup při ošetřování akumulátoru a faktory ovlivňující jeho životnost.
Životnost akumulátoru ovlivňuje především dostatečné množství elektrolytu. Negativně působí též dlouhodobé vybití akumulátoru, případně špatně seřízený systém dobíjení.
20. Popište funkci pojistek v elektrické soustavě vozidla a jejich umístění.
U vozidla Škoda Fabia jsou pojistky umístěny pod plastovým krytem na levém boku přístrojové desky.
21. Popište, jakým způsobem se provádí výměna žárovek vnějšího osvětlení vozidla.
Jiný typ žárovek, např. směrová světla, bývá uchycen tzv. bajonetovým způsobem. Tyto žárovky se při demontáži stisknou, pootočí a vysunou. Vadnou žárovku nahradíme pouze žárovkou odpovídající hodnoty.
22. Vysvětlete symboly kontrolek a ovladačů na přístrojové desce (volantu) vozidla.
Vyjmenujeme alespoň symboly týkající se osvětlení a nejdůležitějších systémů vozidla. Symboly znázorňující osvětlení mají tvar reflektoru s paprsky, které podle druhu osvětlení směřují různým směrem. Symbol potkávacích světel má barvu zelenou, dálková světla mají barvu modrou a symbol zadního mlhového světla má barvu oranžovou. Symbol ve tvaru výstražného trojúhelníku znázorňuje výstražná světla. Symboly nejdůležitějších systémů mají obvykle barvu červenou. Symbol znázorňující systém mazání má tvar olejničky. Symbol dobíjení má tvar akumulátoru. Symbol signalizující přehřátí motoru má tvar teploměru ponořeného do kapaliny. Symbol brzdového systému má kruhový tvar, uprostřed s vykřičníkem.
23. Popište postup při připojení tažného lana.
Lano uvážeme tak, aby vzdálenost mezi vozidly nebyla větší než 6 m, a nebyla menší než 2,5 m. Rychlost jízdy nesmí překročit 60 km.h-1.
24. Popište postup při připojení přívěsu.
Odemkneme zámeček, kterým může být spojovací zařízení přívěsu opatřeno. Spojovací zařízení ovládáme pákou. Aby bylo možné páku zvednout a spojovací zařízení rozevřít, musíme nejprve odjistit pojistku. Po zvednutí páky nasadíme rozevřené spojovací zařízení na kouli tažného zařízení automobilu. Páku opět sklopíme. Tím dojde k uzavření spojovacího zařízení a k pevnému spojení přívěsu s vozidlem. Po mechanickém připojení zajistíme elektrické spojení. Sedmipólovou elektrickou zástrčku na přívěsu zasuneme do zásuvky na tažném vozidle a vyzkoušíme funkčnost osvětlení přívěsu. Při jízdě s přívěsem nesmíme překročit rychlost vyznačenou na zádi přívěsu.
25. Vyjmenujte povinné vybavení vozidla.
Osobní automobil musí mít tuto povinnou výbavu: náhradní elektrické pojistky, po jedné náhradní žárovce pro vnější osvětlení vozidla a nářadí potřebné k jejich výměně, příruční zvedák, klíč na matice (šrouby) kol vozidla, náhradní kolo, příslušný druh lékárničky a přenosný výstražný trojúhelník.
Související odkazy k tématu: |
--------------------------------------- BIOPOTRAVINY ESHOP
---------------------------------------