Nacházíte se: Zbynekmlcoch.cz Texty Automobily, motocykly Aquaplaning - definice, příčina, jak reagovat, co dělat při aquaplaningu

Sponzorované odkazy:

  • Luštitelské časopisy

Slovník - hledej:

lékařský
cizí slova
česko-anglický
anglicko-český

Předpověď počasí

Počasí dnes Počasí zítra Počasí pozítří
Další dny...

Vyzkoušejte:

SMS ZDARMA

T-mobile
Telefonica O2

Počet stránek v systému

7307
Aquaplaning - definice, příčina, jak reagovat, co dělat při aquaplaningu Email
Pondělí, 04. srpen 2008 | Vložil: MUDr. Zbyněk Mlčoch | Zobrazeno: 30357x
aquaplaning_definice_pricina_co_delat_jak_reagovat.jpgAquaplaning je ztráta přilnavosti pneumatiky k vozovce vlivem vrstvy vody, která se dostala mezi povrch pneumatiky avozovku. Mezi vozovkou a pneumatikou vznikne vodní klín, takže pneumatiky nepřiléhají k vozovce a po vrstvě vody začnou klouzat.

 

akvaplanink, quaplaning, aquaplaining

Největším nebezpečím jsou louže a vyjeté koleje na dálnici obsahující vodu ve vysoké rychlosti!

Tato situace nastává v okamžiku, kdy drážky dezénu nejsou schopné odvádět dostatečně rychle přebytečné množství vody. Aquaplaning může vzniknout při přímé jízdě v nájezdu do louže, do vyjetých kolejí, při brždění, ale také na vodě v zatáčce. Během vzniku aquaplaningu je vozidlo zcela neřiditelné, proto je tato ztráta přilnavosti velmi nebezpečná. Dochází k němu zcela nečekaně a bez varování. Se zvyšující se rychlostí se zmenšuje prostor v drážkách našich pneumatik, které potom nejsou schopny odvádět vodu.

 

Vysvětlení jevu v přehledu a obrázky

K jevu zvanému aquaplaning dochází při vysokých rychlostech na mokré vozovce. Pneumatika nestačí odvádět pomocí drážek v dezénu vodu ležící na vozovce a před pneumatikou se proto tvoří tzv. vodní klín. Pokud zvýšíme rychlost vozidla nebo vzroste výška vodního sloupce, voda se dostane mezi pneumatiku a vozovku, tím vzniká aquaplaning. Kontaktní plocha mezi pneumatikou a vozovkou se zmenší natolik, že kola nejsou schopna přenést dostatečné podélné (brzdné) ani boční (vodicí) síly, hrozí nebezpečí smyku.

 

 

aquaplaning_drezen_plenumatiky.gif aquaplaning_jak_vypada.jpg ilustrační obrázky

 

 

aquaplaning_pri_ruznych_rychlostech.gifvznik aquaplaningu u nové pneumatiky při jízdě po vodním sloupci 5 mm

 

 

 

 

aquaplaning_drezen_rychlost.jpgtabulka ukazuje vliv opotřebení pneumatik, resp. hloubky dezénu, a rychlosti vozidla na velikost kontaktní plochy mezi pneumatikou a vozovkou.

 

 

 

 

 

Co to v překladu znamená?

Je to doslova létání po vodě. Značí tedy stav, ve kterém pneumatika na několik okamžiků ztratí kontakt s vozovkou.

 

Co ovlivňuje vznik aquaplaningu?

  1. Rychlost - se zvyšující se rychlostí se zmenšuje prostor v drážkách pneumatik, které tak nejsou schopny odvádět vodu. Pneumatiky s hloubkou dezénu 8 mm, při rychlosti 110 km/h odvedou stejný objem vody jako pneumatiky s minimálním vzorkem 1,6 mm při rychlosti 70 km/h.

  2. Hloubka vody

  3. Pneumatika

    1. tvar kontaktní plochy

    2. vzorek (objem drážek, odvod vody, retence vody, optimalizace odvodu vody)

  1. délka, šířka, tvar vedoucího okraje

  2. průměrný kontaktní tlak

 

A opět ten drezén pneumatiky ...

Z hlediska legislativního žádný postih nehrozí, i když jedete na ojetých pneumatikách, ale takové paradoxy jsou u nás běžné. Můžete totiž jezdit na pneumatice s hloubkou dezénu 1,6mm.

Ve skutečnosti tato minimální hodnota představuje obrovské riziko a jde o hazardování s vlastním či spolujezdcovým životem. Při této hloubce dezénu hrozí aquaplaning a smyk téměř na každém kroku. Brzdná dráha na mokru je neuvěřitelně dlouhá a zastavit před přechodem může být problém.

 

Jak poznat aquaplaning?

Aquaplaning vzniká v rychlostech nad 80km/h. Nejčastěji je aquaplaning u předních kol a v případě předního pohonu se projevuje náhlým nárůstem otáček motoru a ručička rychloměru vylétne prudce nahoru. Nebezpečnější je, vznikne-li aquaplaning na zadní nápravě. Zpočátku není znát žádný příznak, náhle záď vozu začne klouzat a tlačí se dopředu. Vozidlo jde okamžitě do smyku.

 

Co dělat při aquaplaningu?

V žádném případě nesmíme brzdit ani se snažit automobil řídit. Je třeba zachovat klid, vyšlápnout spojkový pedál, samozřejmě ubrat plyn a čekat. Aquaplaning vysílá k řidiči své tradiční signály - otáčky motoru vyletí nahoru (kola ztratí kontakt s vozovkou a protáčejí se ve vodě), často dochází k velkému nárazu vody na přední kola, což se projeví prudkým nárazem do řízení a volantu. Každá rada je dobrá, ale leknutí většinou řidiče ochromí - hlavně nebrzdit, sundat nohu z plynu, použít spojkový pedál a držet přímý směr.


Prevence

Rozhodující je vhodná volba pneumatik. Pneumatiky se konstruují tak, aby voda byla dostatečně rychle a v dostatečném množství odváděna od středu pneumatiky ven. Riziko aquaplaningu stoupá, máte-li na vozidle ojeté pneumatiky. Odpovídající odolnost vůči aquaplaningu je hloubka dezénu 3 mm a více. Podle zákona je pneumatika s hloubkou dezénu 1,6 mm k používání, avšak hloubka 1,6 mm dokáže odvést pouhých 13,8% vody a hloubka 3 mm pouhých 30% vody ve srovnání s novou pneumatikou.

 
Share on Myspace
Chci se zeptat, diskutovat...
Dům bylinek
CHORVATSKO - dovolená za neuvěřitelné ceny
--------------------------------------- BIOPOTRAVINY ESHOP
---------------------------------------
Přidat odkaz
Bezplatná právní poradna

Psychotesty online

Alkoholik

Kuřákova plíce

Moje starosti

Příznaky a projevy nemocí

Bylinky pro všechny