Dobré dopoledne, dnes je sobota 13.7.2024, svátek slaví Markéta, zítra Karolína.

Potraviny bohaté na selen

Trpím křečovými žilami a ošetřující lékař mi sdělil, že mám nedostatek selenu. Je tento prvek pro lidský organismus opravdu tak důležitý? V kterých potravinách se nachází? Děkuji, Marie

___
___


ODPOVĚĎ:

Sížený příjem selenu nepříznivě ovlivňuje především kardiovaskulární systém a zvyšuje riziko infarktu myokardu a cévních onemocnění. Jeho nedostatek ve stravě těhotných žen může nepříznivě působit na vývoj plodu. Má vliv na kvalitu nehtů a vlasů.

Selen funguje jako antioxidant, který likviduje volné radikály, a tím snižuje riziko vzniku rakovinného bujení. Optimální denní dávka by se měla pohybovat kolem 70-200 mikrogramů, ale ani vyšší příjem nevede k žádným poruchám.

Přírodní selen se nachází například v para ořeších. Jeden ořech může obsahovat až 120 mikrogramů selenu), mořských rybách a darech moře, dále v drůbeži a vnitřnostech, především v ledvinách. Jedna skopová ledvina obsahuje asi 50 mikrogramů selenu.  Významné množství mohou mít i celá zrna obilnin, ovesné vločky a hnědá rýže - závisí to však na jeho obsahu v půdě, v níž se rostliny pěstují.