Nacházíte se: Zbynekmlcoch.cz Medicína Neurologie - nemoci a vyšetření Bolesti zad - 13 tipů jak s nimi bojovat aneb aby páteř nebolela

Sponzorované odkazy:

  • Luštitelské časopisy

Slovník - hledej:

lékařský
cizí slova
česko-anglický
anglicko-český

Předpověď počasí

Počasí dnes Počasí zítra Počasí pozítří
Další dny...

Vyzkoušejte:

SMS ZDARMA

T-mobile
Telefonica O2

Počet stránek v systému

7306
Bolesti zad - 13 tipů jak s nimi bojovat aneb aby páteř nebolela Email
Neděle, 02. březen 2008 | Vložil: MUDr. Zbyněk Mlčoch | Zobrazeno: 50567x
bolesti_zad.jpgJak si uchovat správně "křivou páteř? To je problém a týká se nás všech. Pokusím se nastínit několik rad - věcí, jež by měl každý z nás, kdo chce páteř uchovat zdravou - přiměřeně věku - dodržovat.

 

___

___

 

  • Správná obuv - Vysoké podpatky jsou vhodné jen pro vyjímečné příležitosti. Díky nim postava získá vadné držení, nezdravě se namáhají klouby, svaly, vazy kotníků a chodidel. Dochází ke snížení klenby chodidla. Ani celodenní nošení sportovní obuvi neprospívá, nejlépe je střídat boty dle účelu, (práce, doma, procházka, sport, společnost) a dávat přednost širokému podpatku cca 4cm vysokému.

  • Vyvážená strava - bohatým zdrojem vápníku jsou mléko a mléčné výrobky. Můžete rovněž uvažovat o užívání želatiny, či jiných potravinových doplňků, které podporují správný stav kostí a kloubů. Především tehdy, patříte li do rizikové skupiny, jež má v rodinné anamnéze problémy s kostmi a klouby, a rovněž v počátečním stadiu léčby. V pokročilejších stadiích již tyto preparáty příliš nepomohou.

  • Přiměřený pohyb - nehybnost vede k ochabnutí svalstva a urychluje osteoporozu. Nerozumně provozovaný spotr ale rovněž poškozuje a přetěžuje pohybový aparát. Podporuje tak degenerativní změny z "opotřebení".

  • Správná tělesná hmotnost - nadbytečná kila zatěžují organismus, důsledkem jsou bolesti kloubů a páteře. Nízká hmotnost pak způsobuje nedostatečnou tvorbu hormonů a špatný vývoj kostry. (např. u mentální anorexie a bulimie)

  • Zdravý životní styl - nikotin, alkohol a kofein zpomalují tvorbu kostní hmoty a urychlují vznik osteoporozy. Nikotin navíc zhoršuje i prokrvení tkání a stupňuje bolesti páteře. Jedna sklenka dobrého vína a dva šálky kávy denně je optimální poměr. Nezapomínejme na odpočinek!

  • Nebojme se hormonů - období klimakteria je pro ženy rizikovým obdobím ke vzniku osteoporozy při nedostatku hormonů. Kosti estrogeny potřebují.

  • Znát sám sebe - o mnohém riziku nám napoví nemoci v rodině. Volbou vhodného životního stylu lze odddálit a eliminovat potíže. Týká se to volby povolání, koníčků, zálib, sportu. V každém případě bychom měli přihlížet k svý možnostem a nepřeceňovat se.

  • Být v pohodě - pozitivní myšlení má na zdraví výraznější vliv, než si myslíme. Veselá mysl posiluje imunitní systém a smích zlepšuje krevní zásobení v celém těle. I láska dělá zázraky!

  • Aktivní život - ve dvaceti je fungující organismus samozřejmostí, ve třiceti je toto často obvyklé, a po čtyřicítce je mnohdy obtížné i vstát z postele. Určité potíže se nevyhnou každému a bylo by hloupé se jim poddat. Bolest lze většinou překonat, léčit či zmírnit natolik, aby se člověk mohl věnovat své práci, koníčkům a těšit se ze života.

  • Správné sezení - při sezení mají být kolena ohnuta do pravého úhlu. Opíráme se celou plochou zad o opěradlo.

  • U počítače - při správné výšce klávesnice máme při psaní lokty ohnuté do pravého úhlu. Monitor musí být rovně před očima. Nejlépe je sledovat jej s mírně sklopenýma očima. Myš má být těsně u klávesnice. Po dvou hodinách práce je nutná 15 minutová pauza na protáhnutí.

  • Nošení tašek - těžká břemena netaháme! Ani kabelku nenosíme na jednom rameni. Lépe je mít tašku křížem přes hrudník anebo nosit na zádech batůžek.

  • Posilujeme celý den - S výjimkou hlubokého spánku lze posilovat a protahovat svalstvo neustále. I při sezení lze tlačit lopatky k sobě a stahovat hýžďové svalstvo. Drobné úklony hlavy lze dělat i při psaní u PC, stahování břišních svalů nenaruší ani naše řízení vozidla, ani čekání kdekoli vsedě. Možností je nepřeberně. Velký naducaný polštář na lůžku bychom měli nahradit malým plochým polštářkem nebo polštářkem pod krk. Při spánku je důležité, aby měla páteř oporu i v místě krčního prohnutí.

 


A dost bylo rad a návodů. Jsou to dobře míněné rady pro vás pro všechny, kdo ještě můžete cokoli ohledně páteře zlepšit a uchovat v normě. Tak hodně štěstí a pamatujte: tyto všechny výše zmíněné věci je nutno dodržovat a provádět opakovaně, dlouhodobě, nejlépe stále, jinak nemají valného významu.

 
Share on Myspace
Chci se zeptat, diskutovat...
Dům bylinek
CHORVATSKO - dovolená za neuvěřitelné ceny
--------------------------------------- BIOPOTRAVINY ESHOP
---------------------------------------
Přidat odkaz
Bezplatná právní poradna

Psychotesty online

Alkoholik

Kuřákova plíce

Moje starosti

Příznaky a projevy nemocí

Bylinky pro všechny