Náhodné stránky webu
- (24.11.2008) Závrať při záklonu hlavy - příčina, příznaky, projevy, léčba, diagnostika
- (01.01.2015) Lékařská péče a pohotovostní služby 2015 - právní aspekty
- (08.04.2010) Zajímavosti o vyhledávači www.seznam.cz - mýty, fakta
- (13.08.2016) Jak se projevuje anankastická porucha osobnosti (obsedantně-kompulzivní porucha osobnosti) - příznaky, projevy, symptomy, léčba, příčina
- (12.01.2013) Patří knöckebrot mezi celozrnné pečivo?
Sponzorované odkazy:
Slovník - hledej:
Předpověď počasí



Další dny...
Počet stránek v systému
Zvýšení návštěvnosti webu a dobře nastavená URL adresa |
![]() |
Pátek, 09. září 2011 | Vložil: MUDr. Zbyněk Mlčoch | Zobrazeno: 3800x |
___ Co je to URL adresaURL je adresovací systém současného webu – každá stránka má na něm přiřazeno své jedinečné URL. Ne, tenhle článek nebude o teorii ani o technologiích. Úvodní větou jsem vám jenom chtěl sdělit jednu důležitou věc: odpoutejte se hned na začátku od spojování URL se systémem souborů na počítači. Já vím, ono to k tomu svádí, přece jen jsou URL často namapována na systém souborů na serveru. Ale nemusí to tak být vždycky: v podstatě všechny platformy, na kterých se dnes budují dynamicky generované stránky, mapují URL pouze virtuálně, na neexistující soubory (jenom se zavolá příslušná aplikace) – nejznámější je v této oblasti mod_rewrite serveru Apache. O URL je proto podle mého názoru lepší uvažovat jako o pojmenovávacím schématu a nespojovat ho nutně se systémem souborů.
Základní požadavky na URLKaždé URL by mělo být:
Konkrétní pravidla pro psaní URLV následujícím textu popíšu několik pravidel, které vám pomohou vytvořit URL vyhovující obecným požadavkům, o kterých byla řeč v předcházející části. Žádné přípony souborů a jména technologiíPřípony souborů jsou při použití virtuálních URL zbytečné, pouze dělají URL složitějším. Stejně tak je zbytečná i část URL cgi-bin, která je často používána na webech, které využívají pro dynamické generování stránek technologii CGI. Používejte variantu domény s wwwAdresa www.example.com je mezi běžnými uživateli daleko více zažitá než adresa example.com. U domény cz je navíc další problém s tím, že některé organizace a firmy používají příponu cz ve svém názvu, souvislost s internetem je proto u této přípony ještě více oslabena. Doporučuji proto používat jako výchozí variantu adresy www.example.com a z adresy example.com na tuto adresu přesměrovávat (s HTTP kódem 301). Neuvádějte v URL výchozí soubor složkyNepoužívejte adresy typu www.example.com/složka/index.html. Jméno souboru je v tomto případě naprosto zbytečné, stačí uvést pouze složku – webový server potom sám předloží její výchozí soubor. Toto pravidlo byste měli dodržovat velmi důsledně, odkaz na výchozí soubor by se neměl nacházet nikde na vašem webu. Často se v tom dělá chyba při odkazování na úvodní stránku, kdy odkaz vede na www.example.com/index.html místo na www.example.com. Lomítka na konciJe otázka, jestli používat adresy typu www.example.com/stranka/ nebo www.example.com/stranka (bez lomítka na konci). Pokud máte statický web a URL ukazují na reálné složky na serveru, potom logicky musíte používat variantu s lomítkem na konci – pokud lomítko neuvedete, server obvykle automaticky přesměrovává na variantu s lomítkem. Co když ale máte web s pouhými virtuálními URL? Tady už je technicky jedno, jakou variantu použijete. Osobně se v tomto případě klaním spíše k variantě bez lomítka, protože je jednodušší (o jeden složitý znak méně), ale asi je to věc názoru. V každém případě byste se měli rozhodnout pro jednu variantu a z té druhé na ni přesměrovávat HTTP kódem 301. Používejte v URL text relevantní k cílové stránceNázev stránky nebo její stručný identifikátor v URL značně pomůže uživatelům, aby se v URL zorientovali a aby si ho zapamatovali. Jedná se proto o základní požadavek na použitelné URL. Pár dobrých rad:
Neuvádějte v URL strukturu webuStruktura webu obvykle není jednou navždy dána, ale postupem času se mění. URL však mají být trvalá. Z toho vyplývá: neuvádějte v URL zařazení jednotlivých stránek do kategorií (adresa www.example.com/jméno-kategorie/stránka je špatným příkladem). V případě uvádění kategorií v URL budete muset při změně struktury webu měnit i strukturu URL, což je vůbec nejhorší věc, která se může vašim URL stát. Vyhněte se špatně dostupným znakůmNepoužívejte v URL znaky, s jejichž psaním na klávesnici mohou mít běžní uživatelé problémy. Znamená to vyvarovat se znaků @, ~, &, ale i třeba podtržítka (_). Slova v URL oddělujte pomocí pomlčekVyhledávače (tedy alespoň Google) chápou slovo1-slovo2 v URL jako dvě oddělená slova, zatímco slovo1_slovo2 jako jedno dlouhé slovo (podtržítko ignorují). Proto byste měli slova v URL oddělovat pomocí pomlčky (přesněji řečeno spojovníku) nebo tečky, ale více používané jsou pomlčky. Jaká URL zvolit pro hlavní obsahURL stránek, které tvoří hlavní obsah webu, je pravděpodobně nejlepší vytvořit pouze doménovým jménem a identifikátorem obsahu, tedy používat adresy www.example.com/identifikátor, ne www.example.com/obsah/identifikátor. Příkladem hlavního obsahu, pro který se taková URL dají použít, je web s články (www.example.com/název-článku) nebo internetový obchod (www.example.com/název-produktu). Výhodou těchto URL je, že jsou krátká, a proto si je uživatelé zapamatují a použijí je s daleko větší pravděpodobností, než delší URL. Pokud se ptáte, jak odlišit tato URL od ostatních stránek, např. kategorií, dá se to udělat snadno předřazením další části před jméno stránky. Např. jako URL kategorie by se dalo použít www.example.com/kat/jméno-kategorie. Další možností pro tvorbu obsahových URL je kategorizace podle data publikace obsahu, např. www.example.com/2005/11/23/název-obsahu. Osobně ale nejsem příznivcem této metody, podle mého názoru je takové URL zbytečně složité. Další tipy
|
--------------------------------------- BIOPOTRAVINY ESHOP
---------------------------------------