Náhodné stránky webu
- (16.12.2015) Citlivé zuby a bělicí zubní pasty - mohou se používat nebo ne?
- (01.01.2010) Autohavárie řidičky automobilu - vtipný záznam telefonního hovoru s partnerem
- (15.03.2014) Vysoké podpatky a vznik křečových žil - souvislost
- (01.02.2008) Záznam gynekologa - vzor, tiskopis, formulář zdarma ke stažení zdarma
- (02.07.2010) Kolik stojí sepsání závěti u notáře, cena závěti
Sponzorované odkazy:
Slovník - hledej:
Předpověď počasí



Další dny...
Počet stránek v systému
Zvýšení počtu mediků na lékařských fakultách - cesta správným směrem? |
![]() |
Středa, 15. březen 2017 | Vložil: MUDr. Zbyněk Mlčoch | Zobrazeno: 2200x |
___ ___ Druhý názor akcentuje spíše nutnost zlepšení podmínek – včetně systému postgraduálního vzdělávání – pro lékaře stávající. Jakožto dlouholetý vyučující jednoho ze základních předmětů (tedy podle mě samozřejmě toho úplně základního a nejryzejšího), a sice patologie, jsem si nemohl nevšimnout kolísavé a v celkovém trendu spíše sestupné úrovně znalostí (= schopností?) adeptů lékařství. Ano, v lepší části Gaussovy křivky jsou samozřejmě studenti schopní úspěšně studovat kombinovaný MD/Ph.D. program, poté následuje zaoblený solidní vrchol, ale problém je s druhou částí křivky, s asi 10 % nejhorších studentů. Zde jsou studenti, o které mám i jako spíše benevolentní zkoušející obavy. Dovolte mi velmi zjednodušující, ale zároveň velmi názorný příklad. Máme-li řekněme 20 základních typů tkání/orgánů, z nichž od každého existuje zhruba pět základních nádorů, pak se student musí ke zkoušce z patologie naučit mj. pár vět o každém ze 100 nádorů (velmi zjednodušeně!). Ovšem řada z těchto 10 % studentů z tragického konce Gaussovy křivky má problém se o každém nádoru naučit dvě tři věty, tedy 200–300 vět o nádorech za dva semestry kurzu patologie. Takové studenty posílám do opakovaného ročníku a několika studentům jsme studium – po poslední komisionální zkoušce – ukončili (v opakovaném třetím ročníku, tedy po čtyřech letech studia za peníze daňových poplatníků!). Předpokládáme-li, že příjímací procesy lékařských fakult jsou nastaveny tak robustně, že vybírají z řad aktuálních zájemců skutečně ty nejlepší a nejmotivovanější, jak potom pomůže přibrat navíc dalších 25 % ještě horších zájemců (z těch v současnosti nepřijatých)? Bude poté v příštích letech následovat „interní pokyn“ MZ a MŠMT, že o každém nádoru stačí třeba jenom jedna věta? Například jestli je benigní nebo maligní? Jen aby bylo z přijatých co nejvíc absolvujících? Nepochybuji o tom, že mezi současnými středoškoláky v ČR a na Slovensku je dost nadaných mladých lidí, kteří by zvažované zvýšení zaplnili a fakulty úspěšně absolvovali. Jenže tito mladí lidé se patrně hlásí na jiné VŠ než na lékařské fakulty. Řešení vidím ve zlepšování situace a mediálního obrazu lékařů, což do budoucna upoutá zájem těch nejlepších maturantů. Situaci nenapomůžou ani v posledních letech módní komentáře některých stávajících kolegů o tom, že by svoje potomky na medicínu „nedali“, že by jim „nezkazili život“. Téma se dokonce čas od času dostane na stránky odborného média, naposledy do předvánoční Medical Tribune! Podle mého názoru jde u těchto kolegů o čiré pokrytectví, popřípadě jde o problém s nesprávnou volbou některé z mnoha pestrých a různě náročných medicínských specializací. Pro autora příspěvku, který by v případě reinkarnace v maturanta bez sebemenšího zaváhání znovu volil stejnou školu i stejnou specializaci a možnost věnovat se medicíně považuje za velké životní privilegium, je toto škarohlídství nepochopitelné. Od nás, stávajících lékařů, by měl ke generaci dnešních středoškoláků jít naopak jiný vzkaz, a sice ten, že medicína je krásné celoživotně i celosvětově provozovatelné velmi uspokojující řemeslo, po kterém bude poptávka vždy a všude, a tedy znamená téměř absolutní jistotu práce, a které materiálně sice většinou nevede k rychlému zbohatnutí, ale zcela jistě vede k velmi solidnímu živobytí. Teprve poté bude možné počet přijímaných studentů navýšit s předpokladem, že tito kvalitní lidé studium rovněž i absolvují. V neposlední řadě k tomuto také přispěje další zlepšování systému postgraduálního vzdělávání (česká specialita vymýšlet vymyšlené, podle mého názoru by stačilo převzít severoamerický systém rezidentur/fellowshipů včetně oborů, systému financování školicích nemocnic a školitelů, což by ovšem byl námět doc. MUDr. Leoš Křen, Ph.D., přednosta,
|