Náhodné stránky webu
- (31.12.2017) Jak se projevuje ruminace, ruminační syndrom - příznaky, projevy, fotografie, léčba, příčina
- (22.01.2008) Interspar a pták ozobávající pečivo za plného provozu
- (22.08.2011) Coca cola - složení, recept
- (07.08.2012) Prevence obezity, otázky a odpovědi týkající se obezity a nadváhy
- (30.03.2014) Jarní detoxikace pomocí řepy, řeřichy, kurkumy, čekanky, artyčoků a švestek
Sponzorované odkazy:
Slovník - hledej:
Předpověď počasí



Další dny...
Počet stránek v systému
Náklady na aktualizaci vzorů podle nového občanského zákoníku 2014 jsou velmi vysoké. V případě využití vzoru pro Vaši potřebu velmi uvítáme případný (byť i minimální) dar na účet č. 2500220711 / 2010. Dar můžete poslat i přes PLATEBNÍ BRÁNU.
Předem velice děkujeme.
Reklamace věci s požadavkem výměny za novou - vzor zdarma ke stažení - nový občanský zákoník 2014 |
![]() |
Neděle, 16. únor 2014 | Vložil: Mgr. Veronika Křížová (právník) | Zobrazeno: 15370x |
Reklamace věci s požadavkem výměny za novou včetně případného odstoupení od smlouvy - vzor, formulář, tiskopis ke stažení zdarma online Vzor je opraven dle nového občanského zákoníku 2014 ___ Reklamace věci s požadavkem výměny za novou, popř. odstoupení od smlouvy
datum narození..................................... Adresa ................................................
Uplatnění reklamace věci s požadavkem výměny za novou dne .......... jsem ve Vaší provozovně v ulici ................. v ......................... zakoupil fén na vlasy značky Eta CV59602. Po 18 měsících jeho užívání ve fénu prasklo a vyšel z něj černý smradlavý dým.
Vzhledem k tomu, že fén je nefunkční a jeho oprava není možná a zřejmě se jedná o vadu, která představuje podstatné porušení smlouvy, žádám Vás ve smyslu ust. § 2106 odst. 1 písm. a) ve spojení s ust. § 2165 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, o odstranění vady dodáním nové věci bez vady, a to bez zbytečného odkladu.
Není-li dodání nové věci v tomto případě možné, využívám svého práva odstoupit od smlouvy a požaduji vrácení kupní ceny ve výši 1.270,- Kč na mou adresu nebo na účet č. 569875985/0600, a to nejpozději do 30 dnů od doručení této reklamace.
S pozdravem
Potvrzuji převzetí reklamace
............................................... podpis prodávajícího nebo jím pověřené osoby
Tento vzor je vhodný v případě, že jste byli se zakoupeným výrobkem spokojeni a z toho důvodu mu dáváte přednost před výběrem jiného novějšího a modernějšího typu. I přesto je pro Vás vhodnější v případě, že vada věci představuje podstatné porušení smlouvy, uplatnit rovnou nárok na odstoupení od smlouvy. Je to z toho důvodu, že nový občanský zákoník při vyřízení reklamace dodáním nové věci bez vady nedává novou dvouletou lhůtu pro uplatnění práva z vadného plnění, ale nechává běžet tu stávající. Z toho důvodu řada odborníku doporučuje kupujícím odstoupit od smlouvy, požadovat vrácení peněz a v zápětí si třeba koupit tu samou novou věc.
Reklamovat vadu věci může kupující buď osobně, písemně nebo se nechat na základě plné moci zastoupit třetí osobou. V případě, že se kupující rozhodne pro písemnou korespondenci, je vhodné poslat reklamaci doporučeně s dodejkou, aby měl kupující doklad o převzetí písemnosti. U osobního předání reklamace, předá kupující jedno vyhotovení prodávajícímu a na druhém vyhotovení si nechá potvrdit převzetí reklamace. Toto vyhotovení kupující uchová pro svou vlastní potřebu jako důkazní prostředek.
Prodávající nebo jím pověřený pracovník musí dle zákona o ochraně spotřebitele rozhodnout o Vámi uplatněné reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů, ode dne uplatnění vady (reklamace). Prodávající Vám musí ve stanovené lhůtě oznámit, že reklamace byla vyřízena, pokud se s Vámi nedomluví na jiném postupu. Pokud Vás ve stanovené lhůtě neinformuje o způsobu vyřízení reklamace, považuje se to za podstatné porušení smlouvy a Vám vzniká nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení kupní ceny.
Obecné informace k prodeji zboží v obchodě:
Př. Paní Šárka hoteliérka zakoupí v prodejně nábytku v rámci modernizace svého hotelu 40 židlí a 10 stolů. V tomto případě jedná v rámci své podnikatelské činnosti a nebude se na ni ustanovení o prodeji zboží v obchodě vztahovat. Druhý den se paní Šárka dostaví do prodejny nábytku a koupí si stůl a čtyři židle do své kuchyně. V tomto případě již nejedná v rámci své podnikatelské činnosti a na právní vztah paní Šárky a prodávajícího bude použito ustanovení o prodeji zboží v obchodě.
Ustanovení o prodeji zboží v obchodě lze použít jak na prodej zboží v kamenném obchodě, prodej zboží pomocí prostředků dálkové komunikace nebo mimo obvyklé prostory podnikatele. Lze použít při jakékoliv kupní smlouvě mezi výše uvedenými smluvními stranami.
Jakost při převzetí a práva z vadného plnění
NOZ opouští označení „shoda s kupní smlouvou“, ale jeho obsah v podstatě zachovává pod pojmem „jakost při převzetí“, kdy prodávající odpovídá ve lhůtě 6 měsíců od převzetí věci kupujícím, za to, že věc při převzetí byla bezvadná. Jde o vyvratitelnou právní domněnku, že vada existovala už při převzetí věci.
Otázkou je, zda odpovědnost prodávajícího za vady na věci se vztahuje nejen na vady, které existovali při převzetí zboží, ale i na vady, které se vyskytnou v období dvou let po koupi věci, jak jsme byli doposud zvyklí? Někteří odborníci tvrdí, že u spotřebního zboží stále lze reklamovat vady, které se projeví po převzetí zboží ve lhůtě pro uplatnění práva z vadného plnění. Jiní zastávají opačný názor, jde o názor menšiny. Určité vodítko pro tento spor přinese až judikatura soudu.
Mezi výjimky z dvaceti čtyř měsíční lhůty pro uplatnění práva z vadného plnění patří:
NOZ také stanoví povinnost označit u zuživatelné věci dobu nejkratší trvanlivosti nebo u věcí podléhajících rychlé zkáze vyznačení doby po kterou lze věc použít. Není-li na věci doba použitelnosti či doba trvanlivosti označena, jde o vadu dle ustanovení o jakosti při převzetí zboží, kdy věc nevyhovuje požadavkům právních předpisů (§ 2161 odst. 1 písm. e) NOZ).
Ujednání prodávajícího a kupujícího, které by omezilo, zkrátilo nebo způsobilo zánik doby pro uplatnění práva z vadného plnění či práva pro uplatnění vady z věci, je považováno za zdánlivé ujednání, ke kterému se nepřihlíží. Výjimku tvoří dohoda kupujícího a prodávající o zkrácení doby pro uplatnění práv z vadného plnění na polovinu zákonné doby při koupi použitého spotřebního zboží.
Odpovědnost za vady
V případě, že vadu lze velmi snadno a rychle odstranit (např. dotažením šroubku, vyčištěním věci) neuspěje kupující se svým požadavkem na odstoupení od smlouvy, ale dle ust. § 2169/1 NOZ se prioritně použije právo na bezplatné odstranění vady, není-li vzhledem k povaze věci neúměrné dodání nové věc, zejména lze-li vadu odstranit bez zbytečného odkladu. Právo odstoupit od smlouvy lze uplatnit, pokud dodání nové věci, oprava věci nebo výměna součásti není možná. Kupující však má vždy právo požadovat slevu namísto jakéhokoli jiného nároku vyplývajícího z vadného plnění prodejce. Zejména pokud kupující je schopen si vadu opravit svépomocí, je sleva pro něj rychlejší a výhodnější východisko, než čekat na vyřízení reklamace prodejcem.
Kupující nesmí zapomínat na to, že právo z vadného plnění úspěšně neuplatní, pokud před převzetím věci věděl, že věc má vadu, a nebo pokud si kupující vadu sám způsobil.
Opakovatelný výskyt vad
Lhůta pro reklamaci
|