Náhodné stránky webu
- (02.10.2008) Stížnost na soud, soudce - průtahy v řízení, výhrady na práci soudce
- (14.10.2010) Co znamená a jak funguje QR kód - informace, princip
- (12.10.2015) Klaustrofobie aneb strach a panika z uzavřených prostor (výtah, magnetická rezonance), fobická úzkostná porucha - léčba, informace
- (20.02.2014) Přespání dítěte u kamaráda, kamarádky - ano nebo ne?
- (11.03.2008) Sebeobrana při napadení v bytě nebo domě a prevence útoku
Sponzorované odkazy:
Slovník - hledej:
Předpověď počasí



Další dny...
Počet stránek v systému
Jak dětem srozumitelně sdělit naše příkazy a pokyny? |
![]() |
Úterý, 11. listopad 2008 | Vložil: MUDr. Zbyněk Mlčoch | Zobrazeno: 4574x |
___ ___ "Nesmím zapomenout zajet pro benzin", "Propána, zapomněla jsem peněženku, nejspíš už stárnu", atd. Psychologové žasnou nad tím, jak rozdílná je "mentální samomluva" zdravých a šťastných lidí, a na druhé straně lidí, jimž se nedaří dobře nebo se cítí nešťastní. Tomuto vnitřnímu hovoru se učíme přímo od svých rodičů a učitelů. Máte tedy jedinečnou příležitost vložit do svých dětí veškeré pozitivní a užitečné údaje, které jsou schopny si přisvojit -a které se na celý život mohou stát uklidňující a povzbudivou součástí jejich osobnosti. Děti se učí, jak mají vnitřně řídit a organizovat svůj život podle toho, jakými slovy řídíme i a organizujeme my je - vyplatí se tedy být pozitivní. Dítěti například můžeme říci: "Dnes se, prosím tě, ve školce s nikým neper!", nebo naopak "Měj se ve školce hezky a hraj si jenom s dětmi, s kterými kamarádíš". Proč by měl být v takové maličkosti nějaký rozdíl? Tkví to ve způsobu, jakým pracuje lidská mysl. Kdyby vám někdo nabídl milion dolarů pod podmínkou, že po dvě minuty nebudete myslet na modrou opici, nedokážete to. Kdo nevěří, ať to zkusí! Řekneme-li dítěti: "Nespadni ze stromu", musí mít v hlavě dvě věci: "ne" a "spadnout ze stromu". Protože jsme použili tato slova, automaticky se vytvoří tento obraz. Na co myslíme, to automaticky zkoušíme -představte si, že se pořádně zakusujete do citronu, a dávejte pozor, jak při pouhé této představě reagujete. Dítě, které si živě představuje, jak padá ze stromu, to s větší pravděpodobností udělá. Daleko lepší je proto používat pozitivní formulace: "Drž se toho stromu pevně", "Soustřeď se na to, co děláš". Každý den máme spoustu příležitostí formulovat své pokyny pozitivně. Spíše než "Nevběhni na silnici" je lepší říci "Drž se vedle mě na chodníku", aby si dítě představilo, co má dělat, a ne to, co nemá dělat. Samozřejmě, že pozitivně formulovat se nenaučíte jako mávnutím kouzelného proutku. Svá slova budete muset stále podporovat i svým jednáním. Děti však takto naučíte pozitivně myslet a jednat a orientovat se v široké škále nejrůznějších situací, protože budou vědět, co dělat a nebudou ochromeny panickým strachem z toho, že něco dělat nemají. |