Dobré dopoledne, dnes je čtvrtek 25.4.2024, svátek slaví Marek, zítra Oto.

Vrácení zboží bez udání důvodu, výměna zboží, vrácení peněz - informace, pravidla

vraceni-zbozi-bez-udani-duvodu-vymena-zbozi-vraceni-penez.jpeg
vraceni-zbozi-bez-udani-duvodu-vymena-zbozi-vraceni-penez.jpeg - vraceni-zbozi-bez-udani-duvodu-vymena-zbozi-vraceni-penez.jpeg
Věnovali jste vašemu blízkému krásný dárek a zjistili, že už má doma úplně stejný? Nebo jste prostě špatně odhadli jeho vkus? Nevejde se do svetru, který jste mu koupili? Nebo jste mu objednali dárek přes internet, ale do slíbeného termínu nic nepřišlo?
___
___

PODMÍNKY PRO VRÁCENÍ NEBO VÝMĚNU NEVHODNÉHO DÁRKU ČI ZBOŽÍ ZAKOUPENÉHO V KAMENNÉM OBCHODĚ NEBO PO INTERNETU
  • Nákup přes internet - do 14 dnů můžete vrátit zboží bez udání důvodu
  • Nákup na předváděcí akci - do 14 dnů můžete vrátit zboží bez udání důvodu
  • Zboží z běžné "kamenné" prodejny a vrácení zboží - je to složitější
  • Objednáte na internetu, vyzvednete v obchodě
  • Důležitých je 14 dnů - odkdy 14denní lhůta na vrácení zboží běží?
  • Prodloužení reklamační doby až na 3 měsíce za situace kdy na webu nemá obchodník informace požadované zákonem
  • Do kdy musí prodejce poslat peníze za vrácené zboží koupené přes internet
  • Původní obal
  • Zákon má přednost před obchodními podmínkami
  • Co dělat když při objednávce přes internet došlo vadné nebo jiné zboží?
  • Které zboží a služby nelze vrátit



Nákup přes internet - do 14 dnů můžete vrátit zboží bez udání důvodu

Lhůta na vrácení zboží zakoupeného přes internet
Jestliže jste zboží koupili přes internet, telefonicky či přes teleshopping, můžete jej do 14 dnů vrátit i bez udání důvodu.

Tato možnost vyplývá přímo z Občanského zákoníku § 53 odst. 7 a je na ní tedy automatický nárok. Nezáleží na tom, zda ji prodejce výslovně zmiňuje na webu nebo v obchodních podmínkách. Zboží musí být nepoužívané a v původním obale (není však vaše zákonná povinnost vrátit zboží v původním obale!!!).

Podobně můžete odstoupit od kupní smlouvy i v dalších případech, kdy si zboží nekoupíte přímo v kamenném obchodě a nemůžete si jej tedy vyzkoušet nebo alespoň prohlédnout. Zákon hovoří o "uzavření kupní smlouvy při použití prostředků komunikace na dálku". Podmínkou však je, že jde o takzvané spotřebitelské smlouvy, tedy že prodávajícím je podnikatel a kupujícím "běžný občan".

Je možné odstoupit od koupě když zboží nepřišlo ve slíbeném termínu?
Odstoupit od smlouvy lze také, když vám v obchodníkem uvedeném termínu nic nepřišlo.


Nákup na předváděcí akci - do 14 dnů můžete vrátit zboží bez udání důvodu

Podobné podmínky platí i pro tzv. předváděcí akce, kdy je zboží prodáváno mimo prostory běžně užívané k podnikání. I v tomto případě máte právo (podle Občanského zákoníku §57) odstoupit od koupi bez udání důvodů ve lhůtě 14 dní od uzavření kupní smlouvy. Více zde.

Zboží z běžné "kamenné" prodejny a vrácení zboží - je to složitější

Naopak při všech ostatních nákupech nemáte na "bezplatné" vrácení zboží zákonný nárok. U kamenných obchodů, kde jste si zboží mohli prohlédnout a vyzkoušet, tedy záleží jen na prodávajícím, zda vám takovou možnost dobrovolně a nad rámec zákona poskytne. Není to jeho povinnost.

Většina prodejců však bez problémů vymění nepoužité (nejlépe nerozbalené) zboží za jiné ve stejné nebo vyšší hodnotě. Ani to však neplyne automaticky ze zákona.

Pokud ale prodejce před nákupem výslovně slíbí, že zboží lze bez sankcí vyměnit, je tímto vlastním (dobrovolným) slibem vázán.
Nespokojte se ale s ústním ujištěním prodavače. Takový slib by měl mít písemnou podobu, ať už formou veřejného prohlášení (leták v prodejně, tisková zpráva na webu, ustanovení v obchodních podmínkách) nebo individuální dohody (kupní smlouva, doklad o nákupu).

Objednáte na internetu, vyzvednete v obchodě

Někteří prodejci nabízejí nákup přes internet, přičemž objednané zboží si můžete kromě jiného vyzvednout také osobně ve výdejním centru (prodejně). I v takovém případě však platí práva týkající se smlouvy přes internet, nikoliv kamenné prodejny.

Podle zákona je totiž rozhodující nikoliv forma předání zboží, ale způsob uzavření kupní smlouvy.


Pozor však na situace, kdy si přes internet například jen "(ne)závazně rezervujete" zboží v prodejně, a kupní smlouvu pak fakticky uzavřete až v prodejně poté, co si zboží prohlédnete.

Důležitých je 14 dnů - odkdy 14denní lhůta na vrácení zboží začíná běžet?

Jak se počítá 14 dnů, během nichž můžete odstoupit od smlouvy u nákupů přes internet, telefon nebo jiných "dálkových" forem?

Kdy začíná 14ti denní lhůta na vrácení zboží a patří do ní i víkendy?
Rozhodující není den objednávky zboží, ale až den jejího doručení. Lhůta začíná běžet následující den po dni, co zboží převezmete. Počítají se do ní všechny (kalendářní) dny, nikoliv jen ty pracovní.

14denní lhůta mi končí o víkendu - co mám dělat, když zboží nemůžu z pošty poslat?
Nicméně připadne-li poslední den této čtrnáctidenní lhůty na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem až nejblíže následující pracovní den (typicky pondělí)
.

Kdy je možné nejpozději doručit odstoupení od kupní smlouvy, od koupi?
Odstoupení od kupní smlouvy
však v poslední den lhůty nestačí jen odeslat. Musíte jej v tento den prokazatelně oznámit (doručit) prodávajícímu. Klasický dopis tedy pošlete raději tři dny předem, nejlépe doporučeně. Oznámení mailem sice stačí až v poslední, čtrnáctý den, ale tak, aby si jej adresát mohl reálně přečíst během své provozní doby. Navíc vznikne-li spor ohledně doručení mailu, bude důkazní povinnost na straně odesílatele.

Reklamační formulář na webu obchodníka
Seriózní obchodníci nabízejí příslušný reklamační formulář přímo na svém webu. Stačí jej tedy vyplnit, odeslat přes web a hlavně si pak schovat potvrzení od prodejce o doručení takového oznámení.

Oznámení o odstoupení od koupě je nutné oznámit do 14 dní, zboží můžete poslat později
Čtrnáctý den je nicméně rozhodující jen pro oznámení (doručení) odstoupení od smlouvy. Stačí tedy, když toto odstoupení oznámíte prodávajícímu včas, zatímco samotné zboží můžete poslat zpátky až třeba patnáctý den - nárok na jeho vrácení tím neztratíte.

Prodloužení reklamační doby až na 3 měsíce za situace kdy na webu nemá obchodník informace požadované zákonem

Jestliže však obchodník, prodávající zboží "dálkovým způsobem", při nákupu neuvedl informace požadované zákonem, prodlužuje se čtrnáctidenní lhůta automaticky na tři měsíce.

Zmíněné povinné informace stanoví odstavec 4 zmíněného paragrafu 53 Občanského zákoníku. Typicky jde o název, identifikační číslo či sídlo obchodníka, název a hlavní charakteristiky zboží, konečnou cenu či náklady na dodání.

Pokud vám obchodník sdělí chybějící informace dodatečně, počítá se (teprve) od tohoto okamžiku čtrnáctidenní lhůta místo tříměsíční.

Do kdy musí prodejce poslat peníze za vrácené zboží koupené přes internet

Poté, co zboží zakoupené přes internet, telefon, teleshopping či podobnými způsoby vrátíte prodávajícímu (přesněji řečeno odstoupíte od smlouvy), musí vám vrátit cenu zboží nejpozději do 30 kalendářních dnů.

Kdo hradí náklady při vácení zboží koupeného přes internet?
Při vrácení zboží zakoupeného "na dálku" v zákonné lhůtě 14 dnů (případně zmíněných tří měsíců) si obchodník nemůže klást žádné další podmínky nad rámec zákona.

Kdo platí poštovné nebo kurýra u vráceného zboží zakoupeného přes internet?
Má nárok pouze na "náhradu skutečně vynaložených nákladů spojených s vrácením zboží". Může po vás tedy požadovat zaplacení dopravy (poštovného) jak směrem k vám, tak zpátky k němu. Počítejte´proto s tím, že při vrácení zboží vám proplatí jen cenu samotného zboží. Poštovné už zpátky nejspíš nedostanete.

Z vlastních peněz také budete muset zaplatit náklady na odeslání zboží od vás zpátky k prodávajícímu. V každém případě však stačí odeslání klasickou poštou, nemusíte nikam jezdit (například do skladu nebo prodejny obchodníka) ani platit kurýra.

Můžu dostat od prodejce pokutu za to, že jsem vrátil zboží zakoupené přes internet do 14 dnů?
Kromě zmíněných skutečných nákladů vám obchodník nesmí účtovat žádné sankce, pokuty či poplatky.

Původní obal

Vracené zboží samozřejmě nesmí být poškozené nebo viditelně opotřebované, nesmí chybět jeho část ani návod a další dokumenty.

V ideálním případě byste měli zboží vracet v původním obalu, není to však vaší zákonnou povinností. Počítejte však s tím, že náklady na opětovné zabalení zboží do původního stavu si pak obchodník může připočíst k výše uvedeným skutečně vynaloženým nákladům - zákon mu to dovoluje.

Klasický obchod si může také určit podmínky pro vrácení - například povinnost vrátit pouze neotevřené zboží, nutnost původního obalu, zaplacení sankčního poplatku či nutnost výměny za jiné zboží v přinejmenším stejné ceně.

Zákon má přednost před obchodními podmínkami

Platí přednostně zákon nebo kupní smlouva či obchodní podmínky prodejce?
I když jste podepsali kupní smlouvu nebo obchodní podmínky, kde například internetový prodejce výslovně nepřipouští možnost vrácení zboží nebo povinnost vracet jej nerozbalené, je rozhodující znění zákona.

Obecně platí, že spotřebitelské (běžné kupní) smlouvy se mohou odchýlit od zákona pouze ve prospěch nakupujícího, nesmějí tedy omezit jeho práva (lze například prodloužit lhůtu pro vrácení zboží, nikoliv ji zkrátit pod zákonných 14 dnů).

Co dělat když při objednávce přes internet došlo vadné nebo jiné zboží?

Přišlo jiné zboží z internetového obchodu - je lepší reklamace nebo odstoupení od kupní smlouvy?
Situace, kdy vám přes internet přišlo zcela jiné zboží, než jaké jste si objednali, se považuje za klasickou reklamaci. Tento postup je pro zákazníky výhodnější než zmíněné odstoupení od smlouvy - zejména proto, že veškeré související náklady musí platit prodávající (zejména poštovné a podobně).

Které zboží a služby nelze vrátit

Ani u internetových a podobných nákupů nelze vrátit určité druhy zboží nebo služeb (jedině že byste se na tom s prodávajícím výslovně dohodli - tedy si možnost vrácení smluvili).

Podle zákona nemůže nakupující odstoupit od těchto smluv:
  • poskytování služeb, jestliže s jejich plněním bylo s jeho souhlasem započato před uplynutím lhůty 14 dnů od převzetí plnění
  • na dodávku zboží nebo služeb, jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávisle na vůli dodavatele (například akcie)
  • na dodávku zboží upraveného podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu (například oblek nebo počítač "na míru"), jakož i zboží, které podléhá rychlé zkáze, opotřebení nebo zastarání (například potraviny)
  • na dodávku audio a video nahrávek a počítačových programů, porušil-li spotřebitel jejich originální obal
  • na dodávku novin, periodik a časopisů
  • od smluv spočívajících ve hře nebo loterii
Zajímavostí je, že zákon při nákupu na internetu nezakazuje vracení spodního prádla nebo věcí osobní hygieny.