Dobré odpoledne, dnes je čtvrtek 25.4.2024, svátek slaví Marek, zítra Oto.

Logopedie, logopedická poradna – dyslálie, patlavost

logopedie-logopedicka-poradna-dyslalie-patlavost

logopedie-logopedicka-poradna-dyslalie-patlavost
Patlavost neboli dyslalie je neschopnost používat jednotlivé hlásky či skupiny hlásek – hláska je tvořena na nesprávném místě, dítě hlásku vynechává nebo ji nahrazuje hláskou jinou. Jde o nejčastější poruchu řeči u dětí. Příčinou patlavosti může být dědičnost, negativní vliv prostředí, poruchy zrakového a sluchového vnímání či anatomické úchylky mluvidel.

__

__

Majka: „Dobrý den, syn byl vyšetřen na logopedii a výsledek je dyslálie, upravit polohu jazyka (strká jazyk mezi zuby) při Č,Š,Ř a neumí R,Ř. Chodíme na logopedii cca 1,5 roku v dubnu mu bude 6let. Snažíme se doma cvičit aspoň ob den cca 20-30min. Když mluví jednotlivá slova tak co celkem jde, ale v běžné řeči to opět motá, nesoustředí se na to.Teď mu dole chybějí ještě dva zuby. Máme jít k zápisu do ZŠ, myslíte, že to je důvod pro odklad? Jak ho mám odnaučit nešvar strkat jazyk mezi zuby? Stále ho napomínám při běžné řeči, ale je to pořád dokola. Co by jste mi poradila? Děkuji M.“

Logopedická poradna: „Dobrý den,asi Vás moc nepotěším,ale pokud je hláska navozena, to znamená, že ji dítě umí izolovaně ,nastává fáze fixace a automatizace. Tyto fáze bývají občas zdlouhavé a pro děti demotivující. Je třeba tyto fáze co nejvíce oživit.Nevím,jak často navštěvujete logo.poradnu,ale pro domácí trénování platí určitá pravidla, která je dobré dodržovat.Bylo by vhodné cviči minumálně jedenkrát za den. Doba 10min. je dostačující, ale opět zdůraznuji tvořivě.Odklad školní docházky je rukou odborníků.Paní logopedka Vám jistě poradí. “

 

Jitka: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat v kolika letech by mělo dítě umět říkat Ř. Jsou na trhu nějaké logopedické sešity k jeho učení? Syn 4,5 let umí říkat R, Č, Š a používá je krásně ve větě aniž by nad tím přemýšlel a musel se opravovat, ale když má říct Ř, tak mu to nejde. Děkuji za odpověď a přeji krásný den“

Logopedická poradna: „Dobrý den, Ř je jedna z nejnáročnějších hlásek. Dítě by ji mělo zvládnout před vstupem do ZŠ.Stačí,když je hláska navozena, fixace a automatizace může probíhat i v průběhu první třídy. “

 

Anna: „Dobrý den, mám dceru, v dubnu jí budou 3 roky, mluví pouze "svojí" řečí, neřekne žádné normální slovo kromě mami, tati, je čas už to řešit s logopedem? Potřebuje pomoct nějak rozmluvit? čteme si, vyprávíme si, ale nic to zatím nepřináší. Děkuji.“

Logopedická poradna: „Dobrý den, rozhodně bych se obrátila na 3kolské poradenské zařízení SPC, kde Vám dcerku zdiagnostikují a poradí, jak dál postupovat. V každém kraji je též koordinátor logopedické péče, který vás může nasměrovat, kam se obrátit.“

 

Lenka: „Dobrý den, náš syn, 4,5 roku, má problémy s písmeny R, Ř - to chápu, ale velké potíže mu dělá také L a H, přitom se mi zdají lehce vyslovitelné. Bylo dobré navštívit logopedickou poradnu nebo počkat, až nastoupí do školy? Nebo se to srovná dokonce věkem samo? Děkuji za odpověď.“

Logopedická poradna: „Dobrý den,rozhodně bych doporučila navštívit logopedickou poradnu.R Ř bych v tomto věku ještě neřešila, Ale H a L by bylo třeba začít řešit. Obraťta se na paní učitelky ve školce nebo Vás nasměruji na SPC, což je školské poradenské zařízení nebo na koordinátora logopedické péče v kraji.“

 

Andrea: „Dobrý den, můj syn 5 let (listopad 2016) má vyražený přední zub. Stále nedokáže vyslovit sykavky s,c,z , krásně přitom vyslovuje r i ř. Asi je už nejvyšší čas řešit problém s odborníkem... Děkuji za názor“

Logopedická poradna: „ano, souhlasím, tyto hlásky lze vyvozovat i s vyraženým zubem.“

 

Katka: „Dobrý den,mám dceru,které budou 4 roky, mluví velmi špatně a okolí jí těžko rozumí,zatím do školky nechodí. Je tedy vhodné navštívit logopeda?“

Logopedická poradna: „Dobrý den, je nejvyšší čas. Myslím,že je třeba tento problém řešit s odborníky.“

 

Erika: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, už nad Tim přemýšlím delší dobu. Dceři je 5 a půl roku, chodi tedy do predskoly, ale stále neumí říkat " ř" a spatne rika i sykavky , místo "s" rika "š", misto "c" rika "č", "z" -"ž". Meli by jsme navštívit logopeda? Moc děkuji za odpověď.“

Logopedická poradna: „Dobrý den, divím se, že Vás ve školce ještě nesměrovali k logopedovi. Obraťte se na koordinátora logo péče ve Vašem kraji a on by Vám měl poradit, kam se vrtnout.“

 

Jitka: „Dobrý den, vnukovi byly v listopadu 3 roky. Cca pred pul rokem zacal koktat (jeho rodice se rozvadeji, maji stridavou peci). Mela by se jeho koktavost jiz ted resit navstevou logopedie? A je šance na napravu? Děkuji moc za odpověď. Jitka“

Logopedická poradna: „Dobrý den, návštěvu u odborníka bych v tomto věku rozhodně doporučila rodičům. Byli by seznámeni se zásadami, jak mají s koktavým v tomto věku pracovat. Zpravidla se jedná o fyziol. koktavost, která by měla odeznít, ale při dodržování určitých zásad.“

 

Barbora: „Dobrý den, moje dcera 4 roky má problém s výslovností souhlásek š, č, ž. Všimla jsem si, že při vyslovování hodně slinní. Dále r a ř zatím vůbec neříká. Je to v jejích letech ještě v pořádku? Děkuji za odpověď.“

Logopedická poradna: „Dobrý den, ještě bych se neznepokojovala, ale v rámci logopedické prevence bych začala provádět fonační a artikulační cviky příslušné k těmto hláskám.“

 

Monika: „Dobrý den,dcera 2 roky zatím mluví velmi málo.Používá asi 20 slov,mami,tati a dále citoslovce.Rozumí velmi dobře,pokyn splní atp.Nejvíce používá slovo tam.Mám to řešit již,teď nebo zatím počkat? Děkuji“

Logopedická poradna: „Dobrý den,zatím bych počkala, ale co nejvíce bych s dcerou hovořila, četla zpívala, motivovala ji k řečové produkci.Pokud by se stav nelepšil, po 3 roce bych vyhledala odborníka.“

 

Lukáš: „Paní magistro, v rodině máme vnuka, 4 a půl roku, který prošel několika psychologickými vyšetřeními, je bystrý, zručný, pohybově v pořádku, slyší, rozumí, ale řekne pouze tata, mam, auto, uak(=vlak), místo ano umí jen "ua", bú, bé, haf a to je asi všechno. Rodiče jsou po psycho-vyšetřeních syna přesvědčeni, že se řeč ještě "spustí. Co s vnukem dělat?“

Logopedická poradna: „Dobrý den,tady bych doporučila navštívit SPC, kde Vás rozhodně doporučí k logo terapii. Pro děti, které nemají pouze dg,patlavost bych volila návštěvu logoped. třídy, či školky.Pouvažujte o tom.“

 

Dáša: „Dobrý den! Jsem učitelka a v rámci kurzu,jsem získala pracovní sešity KYTICE-je supr a moc děkuji!Chtěla bych se zeptat,jestli existuje další školení, kterým bych se posunula dál.Moc děkuji a přeji mnoho zdaru!“

Logopedická poradna: „Dobrý den,děkuji za dotaz,ale nemám pro Vás kladnou odpověď. Pokračování kurzu zatím není, ale uvažuje se o něm. Kytice je opravdu skvělá.“

 

Irena: „Dobrý den, paní magistro, chtěla bych se zeptat, jestli je možné zúčastnit se odborných logopedických seminářů nebo kurzů, i když nejsem logoped. Pracuji jako učitelka, vystudovala jsem učitelství pro 2. stupeň ZŠ. Kde je případně možné dozvědět se o nabídce vzdělávání? Děkuji a přeji hezký den. Irena“

Logopedická poradna: „Určitě se podívejte na stránky Asociace logopedů ve školství.Pro Vás by byl například Kurz primární logopedické prevence.“

 

Mirka: „Dobrý den, nevím zda můj dotaz patří do oboru logopedie, ale prosím o Váš názor. Náš syn 2r9mě zatím nechce mluvit, říká pouze "jo". Když mu zpívám, říkám básničky apod. všemu rozumí, ale opakovat jakoby se styděl..... Co s tím?“

Logopedická poradna: „Dobrý den, doporučuji navštívit SPC, kde dojde k diagnostice a doporučí Vám, kam se dále obrátit. Myslím,že je už vhodné tento problém řešit.“

 

KVĚTA: „Dobrý den, tříletá vnučka má problém s řečí, nechce mluvit, jen krátka slova, mami tati, babi. Všemu rozumí, udělá vše , co je po ní žádáno. Je tento problém nutno řešit s logopedem? Děkuji ta odpověď.“

Logopedická poradna: „Dobrý den,asi bych tento problém pomalu začala řešit.Obraťte se na odborníky v SPC a ten Vás nasměruje dále.“

 


 

Zdroj: logoped Mgr. Kateřina Denemarková